title
کد خبر: 35262
00
در عمل های زیبایی پای مطالبات جنسی در میان است

برداشت اول/ مطب متخصص پوست: حاضران در انتظار سه مرد و چهار زن. اختلاف چندان چشمگیر نیست. دو مرد برای برداشتن خال های صورت و یک برای جوش های گهگاهی صورت مراجعه کرده اند. جوان هستند و یکی از آنها متاهل است. خال ها و جوش های صورتشان را ناجور توصیف می کنند و معتقدند قرار نیست زیبایی مختص زنان باشد. مرد متاهل خالی زیر چشم دارد که برای برداشتنش حدود سیصدهزار تومان هزینه کرده و حالا منتظر است تا پزشک بخیه ها را بکشد. مردی که برای جوش های صورتش آمده مراجعه های دو ماه یک بار دارد تا داروهایش عوض شود. این سومین بار است که مراجعه می کند و می گوید: هر بار حدود چهارصد تا پانصدهزار تومان برای خرید داروها هزینه کردم. احساس می کنم طراوت پوستم بیشتر شده و جوش هایم هم کاهش یافته است. امیدوارم درمانم نتیجه بخش باشد زیرا این جوش ها اعتماد به نفسم را پایین آورده است.

به گزارش بهداشت نیوز: برداشت اول/ مطب متخصص پوست: حاضران در انتظار سه مرد و چهار زن. اختلاف چندان چشمگیر نیست. دو مرد برای برداشتن خال های صورت و یک برای جوش های گهگاهی صورت مراجعه کرده اند. جوان هستند و یکی از آنها متاهل است. خال ها و جوش های صورتشان را ناجور توصیف می کنند و معتقدند قرار نیست زیبایی مختص زنان باشد. مرد متاهل خالی زیر چشم دارد که برای برداشتنش حدود سیصدهزار تومان هزینه کرده و حالا منتظر است تا پزشک بخیه ها را بکشد. مردی که برای جوش های صورتش آمده مراجعه های دو ماه یک بار دارد تا داروهایش عوض شود. این سومین بار است که مراجعه می کند و می گوید: هر بار حدود چهارصد تا پانصدهزار تومان برای خرید داروها هزینه کردم. احساس می کنم طراوت پوستم بیشتر شده و جوش هایم هم کاهش یافته است. امیدوارم درمانم نتیجه بخش باشد زیرا این جوش ها اعتماد به نفسم را پایین آورده است.

برداشت دوم/ کلینیک پیکرتراشی

هفت زن و چهار مرد. اختلاف بین تعداد زنان و مردان بیشتر است اما باز هم مردان حضور پررنگی دارند. هزینه این کار بالاست اما برای داشتن هیکل زیبا، هزینه کردن چندان سخت نیست. گردنبند و دستنبند طلای روی دست دو نفرشان چشمگیر است. معتقدند وقتی می توان ظرف چند جلسه به فرم متناسب اندام رسید چه نیازی است که سالها ورزش کنند و رنج رژیم های غذایی را به خود هموار نمایند.

برداشت سوم/ باشگاه بدنسازی

مقابل آینه فیگور می گیرد. اصولا اینجا بیشتر از وزنه زدن فیگور گرفتن جریان دارد. مربی برگه رژیم غذایی جدید و مکمل هایی که باید بخورد یا تزریق کند را به دستش می دهد. روغن هایی را هم که برای برنزه شدن پوستش خواسته در برگه نوشته است. هزینه های این کلاس و مکمل ها را از مسافرکشی در می آورد. به قول خودش درآمدش بد نیست و دلیلی نمی بیند که برای رسیدن به هیکل دلخواه هزینه نکند. گویا این روزها عضلات برآمده از زیر آستین تنگ تیشرت مشتاقان زیادی دارد.

برداشت های چهارم و پنجم و دهم این ماجرا نیز از یک قاعده مشترک پیروی می کند. توجه هر چه بیشتر و روز افزون مردان به زیبایی اندام و چهره موضوعی است که هر لحظه در جامعه به گونه ای رخ نشان می دهد. از شبکه های اجتماعی و عکس های به اشتراک گذاشته شده از نمونه های  اندام ها و چهره های خاص تا مغازه های لوازم آرایشی و لباس زیرهای خاص که حالا بخشی از قفسه هایشان را به محصولات مردانه هم اختصاص داده اند. محصولاتی که برای مردانی طراحی شدند که از تا چندی پیش پدران و پدربزرگانشان تلاش و همت و شخصیت  و ایمان و شرف و صفا و سادگی و خانواده داری  را نشان مردانگی و غیرت می پنداشتند. و البته فرم هیکل مههترین مسئله آنان نبود،  اما امروز همان پدران زیر چشمی بعضا پسرانی را می پایند که بخش از درآمدشان را بی دغدغه صرف آرایش و زیباییشان می کنند. این تغییرات فرهنگی برای آنها که هر دو نسل را دیده اند چندان قابل هضم نیست. کسانی از نسل آقای سعیدی پدر شصت ساله که سه پسر سی و سه ساله، بیست و شش ساله و بیست ساله دارد. آقای سعیدی می گوید: بچه های این دوره و زمانه نقطه مقابل ما هستند. کدام پسر در زمان ما اینقدر به زیبایی اندام و صاف شدن شکم و برجسته شدن عضلات فکر می کرد. عضلات برجسته ای هم اگر بود بر اثر کار بود نه با آمپول و مکمل و سالن های آنچنانی بدنسازی. اما برای بسیاری از پسران جوان امروزی مهمترین دغدغه به هم نخوردن تناسب اندام و زیبایی چهره است. جالب است که من در مورد پسر بزرگترم حتی در دوران بلوغش هم با چنین مسائلی مواجه نشدم اما امروز همو هم به این سمت کشیده شده و خیلی بیشتر از دوران نوجوانی به بدن و زیبایی ظاهریش می پردازد.

علی مربی باشگاه بدنسازی است. سالهاست پرورش اندام کار می کند و معتقد است که توجه به زیبایی اندام در بین مردان در سال های اخیر خیلی بیشتر شده است. او به نوجوانان و جوانان شانزده تا سی ساله ای اشاره می کند که در وهله اول برای لاغری و یا پیشگیری از چاقی به باشگاه می آیند و در گام بعد هم به فکر پرورش و برجسته کردن عضلات می افتند.

امیر یکی از اعضای باشگاه بدنسازی است که چهل ساله و مجرد است. او با تاکید بر اینکه این روزها اندام زیبای مردانه مورد توجه جنس مخالف قرار دارد! می گوید: چه اشکالی دارد که مردان هم برای مورد توجه  قرار گرفتن به اندام و چهره خود بپردازند!. او توجیه می کند: میل به زیبایی در وجود همه انسان ها قرار دارد اما کلیشه های جامعه این میل را تنها برای زنان به رسمیت می شناسد. در حالی که مردان نسل جدید دیگر اهمیتی به این نگاه نمی دهند و این حق را برای خود قائلند که همانقدر که زنان برای رسیدگی به اندام و چهره و زیبایی خود هزینه می کنند آنها هم برای این موارد هزینه کنند!!.

دکتر مهرانگیز لطیفی، جامعه شناس: شبکه های اجتماعی مطالبات جنسی جامعه را تغییر داده اند

دکتر مهرانگیز لطیفی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی اولین دلیل چنین تغییر نگرشی را حضور پررنگ شبکه های اجتماعی در جوامع امروزی می داند و می گوید: در جامعه ما با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی ما سطح اطلاع رسانی و آگاهی افراد جامعه افزایش یافته و هر اتفاقی در هر جایی بیفتد بلافاصله در جاهای دیگر هم همه از آن مطلع می شوند. بنابراین اگر باشگاهی در شهری مانند تهران وجود داشته باشد در هر شهرستان دور افتاده ای هم می تواند چنین باشگاهی به وجود آید.

وی با بیان اینکه در این فضا غرایز شکل گرفته و مطالبات فردی افراد جامعه تغییر کرده است، می افزاید: با گسترش شبکه های اجتماعی گفتمان افراد محدود به دیدارهای حضوری و یا تلفن نیست. هم اکنون گفتگوها در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و نیازها و غرایز در آنها مطرح می شود. به همین دلیل در جوامع در حال توسعه شبکه های اجتماعی باعث تغییر نوع مطالبات و افزایش مطالبات جنسی شده است. این مطالبات در زنان نیز افزایش یافته است.

عدم آموزش صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی

این جامعه شناس با اشاره به عدم آموزش صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی اضافه می کند: ورود برنامه هایی تحت عنوان برنامه های آموزشی، بچه ها را به سمت این شبکه ها می کشاند و همین موضوع کودک و نوجوان را در معرض انواع اطلاعات نامناسب قرار می دهد که با توجه به عدم رشد آموزش های جنسی باعث ایجاد مطالبات جنسی بیشتر در افراد جامعه می شود. به این ترتیب مطالبات محدود به ازدواج نمی ماند بلکه به این افراد به این می اندیشند که با افراد خوش هیکل تر و زیباتر رابطه داشته باشند.

مطالبات جنسی در میان زنان رشد چشمگیری داشته

فرهنگ غربی در همه زمینه ها در حال سبقت گرفتن از فرهنگ ایرانی است

وی با بیان اینکه مطالبات جنسی در میان زنان نیز رشد چشمگیری داشته است، به اشتراک گذاشتن عکس هایی از افراد با اندام و هیکل های خاص در صفحات مجازی از یک سو نشانگر افزایش این مطالبات و از سوی دیگر ارائه دهنده استانداردهای جدیدی برای بدن است.

دکتر لطیفی به افزایش عمل های زیبایی در میان مردان ایرانی اشاره می کند و می گوید: فرهنگ غربی در همه زمینه ها در حال سبقت گرفتن از فرهنگ ایرانی است و این را حتی در حوزه بدن و اندام نیز می توان دید. انجام عمل های زیبایی مانند فک گذاشتن یا تزریق چربی به صورت که امروزه توسط بخش قابل توجهی از مردانی که دنبال زیبایی هستند صورت می گیرد به اشتراک گذاشتن این عکس ها در شبکه های اجتماعی الگوهای جدیدی را به جامعه تحمیل می کند که هر روز افراد بیشتری از آن تاثیر می گیرند زیرا این تصور وجود دارد که یک فرد خوش هیکل بیشتر مطالبه دارد و دختران بیشتر به سمتش می روند.

وی مصرف گرایی ای که در پی استانداردهای جدید برای بدن و اندام به وجود می آید مورد اشاره قرار می دهد و خاطرنشان می کند: محرک های بیرونی این جامعه را تحریک کرده و افراد جامعه این احساس نیاز دارند که به استانداردهای تعریف شده برای زیبایی برسند.

این جامعه شناس با مقایسه نسل های مختلف بر تفاوت نگاه کودکانی که در دوران جنگ و سازندگی بزرگ شدند با کودکان دهه هفتاد و هشتاد و نود، می گوید: افزایش دوران مجردی، افزایش زمان بیکاری یا درآمد اندک، سیاستگذاری های جنگ نرم و الگوسازی های طبقه مرفه، جوان را درگیر موضوعاتی می کند که از خلاقیت و سازندگی دور شود. وقتی جوان به اهداف و ابزار به صورت عادلانه دسترسی ندارد به سمت انحراف و توجه به مسائل فرعی کشیده می رود.

متاسفانه امروز دختری که آرایش نکند یا روابط باز اجتماعی نداشته باشد کمتر مورد پسند قرار می گیرد

وی با بیان اینکه هم اکنون تعاریف جامعه حتی در مورد دختران نیز تغییر کرده است، اضافه می کند: متاسفانه امروز دختری که آرایش نکند و یا روابط باز اجتماعی نداشته باشد دیگر کمتر مورد پسند بخش هایی از جامعه قرار می گیرد و شاید اصلا انتخاب نمی شوند. برخی فرهنگ های جدید و وارداتی در جامعه این الگوها را به افراد تحمیل می کند.

به گفته این جامعه شناس، آمارهای نشان می دهد که مطالبات متولدان دهه 70 و  80 مطالبات بسیاری جنسی است که الگوی غالب بر آنها  الگوی مصرفی و غریزی نیست یعنی این مطالبات از جنس نیازهای اولیه نیست بلکه ناشی از تحریکات و رقابت های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه کلیپ هایی که در شبکه های اجتماعی می بینید دقیقا متوجه متغیرهای جنسی است، می افزاید: مشخص است که جوانان از این وضعیت الگو می گیرند و تحت تاثیر این تبلیغات دائمی معیارهای آنها تغییر کرده است.

افزایش روابط فرازناشویی حتی در میان زنان

رقابت اجتماعی برای یک رابطه ویترینی

دکتر لطیفی با اشاره به کاهش باورهای اخلاقی و معنوی در جامعه ایرانی و به ویژه در میان جوانان، اظهار می کند: کاهش این باورها باعث به وجود آمدن انحرافات  زیادی در جامعه شده به گونه ای که شاهد افزایش روابط فرازناشویی حتی در میان زنان شده است.

به گفته وی، زمانی مردم دنبال مرد کار و تلاش و شخصیت سالم  بودند و حتی مرد بدهیکل و نازیبا را مرد زندگی می دانستند و دختران ترجیح می دادند چنین مردی را برای زندگی مشترک انتخاب کنند تا به اصطلاح سرش به زندگیش باشد و کسی به او نگاه نکند. اما هم اکنون نوعی رقابت اجتماعی شکل گرفته که افراد، دیگر به محتوای روابط توجهی ندارد و تنها به یک رابطه ویترینی می اندیشند.

نمی توان نوجوانان را با ادله های سنتی از برخی کارها برحذر داشت

این جامعه شناس با بیان اینکه قبح بسیاری از مسائل در جامعه ریخته است و دیگر نمی توان نوجوانان را با ادله های سنتی از برخی کارها برحذر داشت، می گوید: تصور کنید که در یک شهرستان یک سوپرمارکت کوچک تنها چند قلم محدود از اقلام مصرفی را دارد. شما به عنوان مشتری بیش از این احساس نیاز نمی کنید. اما همین مشتری زمانی که وارد فروشگاههای بزرگ و هایپرمارکت ها می شود احساس می کند که نیازهایش بیشتر شده است. در فضای اجتماعی نیز وضعیت به همین منوال است اینکه فلان هنرپیشه ها یا بهمان سلبریتی این اندام را دارد یا این عمل زیبایی را انجام داده خود به خود نیازهای جامعه برای رسیدن به این شرایط تحریک می شود.

وی در عین حال معتقد است که محرومیت ها انسان را حریص تر می کند والبته  برخی افراطهای دست و پاگیر گذشته اجازه نمی دهد جامعه در مسیر صحیح پیش برود.

پرورش اندام و زیبایی نوعی تجارت شده

در عمل های زیبایی پای مطالبات جنسی در میان است

باورهای دینی بهترین راه کنترل نیازهای غیر ضروری مادی

دکتر لطیفی پرورش اندام و زیبایی را نوعی تجارت ذکر می کند و می افزاید: کمرنگ شدن باورهای دینی از یک سو و  تغییر در فرهنگ و شکل نگرفتن گفتمان صحیح جنسی و گفتمان در مورد بدن از سوی دیگر جامعه ما را گرفتار توجه بیش از حد به اندام و زیبایی و مولفه هایی از این قبیل کرده است. ضمن اینکه ساختارهای تبلیغاتی نیز دائما این وضعیت را تشدید می کنند.

وی با بیان اینکه در عمل های زیبایی مانند پیکرتراشی و گونه گذاری و سایر موارد از این دست دیگر بحث سلامت فرد مطرح نیست و صرف پای مطالبات جنسی در میان است، خاطرنشان می کند: این عمل های زیبایی به نوعی ویترین جامعه شده و همین موضوع هم نوعی رقابت اجتماعی را در میان جوانان دامن می زند و روز به روز جامعه را به سمت مصرف گرایی هر چه بیشتر سوق می دهد.

این جامعه شناس با تاکید بر دانش افزایی و افزایش آگاهی های جامعه در خصوص این مسائل برای مقابله با افزایش روز افزون مطالبات جنسی اظهار می کند: احیای باورهای دینی و اعتقادی که متاسفانه بعضا در جامعه ما در حال منسوخ شدن است و همچنین انتقال صحیح فرهنگ می تواند با این روند رو به تزاید مقابله کند چرا که باورهای دینی و اعتقادی بهترین راه آرام کردن انسان و کنترل کردن نیازهای غیر ضروری مادی است.

دکتر علیرضا عابدین، روانشناس: افکار سنتی در حال تغییر است

تغییر افکار و کلیشه های سنتی و جایگزین شدن نگاه مدرن در جامعه ایرانی در طی دهه های گذشته با ورود ابزار تکنولوژی شتابی چشمگیری یافته است. شتابی که در برخی موارد بدون گذراندن مراحل تکامل باعث اختلال در ساختارهای جامعه شده و نگرانی هایی را ایجاد کرده است. تغییر نقش های سنتی بین دو جنس، شکاف های گذشته را کمرنگ تر کرده است.

دکتر علیرضا عابدین، روانشناس با اشاره به این تغییرات به شفقنا زندگی می گوید: به نظر می رسد افکار  در حال تغییر است و بر خلاف گذشته که فاصله زیادی میان زن و مرد حاکم و هر یک از دو جنس تنها نقش های خاص خود را داشتند امروز این شکاف در حال از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی به سمتی می رود که هم از نظر حق و حقوق قانونی و هم از نظر ملاحظات اجتماعی و فرهنگی این تساوی بیشتر و برجسته تر دیده تر می شود، می افزاید: در کنار این کاهش فاصله بین نقش ها، تمایل به تجملات و نشان دادن ظواهر بیشتر شده است و جامعه هر چه بیشتر از معنویات به سمت مادیات سیر می کند.

مدیرعامل موسسه افق های نوین تحول این حرکت از معنویات به مادیات را موجب خالی شدن افراد از محتوا و توجه صرف به ظاهر ذکر و خاطرنشان می کند: در این فرایند افراد به جای اینکه بر روی محتوای درونی خود کار کنند سعی در ساختن ظاهر دارند زیرا معتقدند از این ظاهر بهتر می توان نتیجه گرفت و در نتیجه باید آن را تقویت کرد.

وی ادامه می دهد: در دنیایی که زمان هر روز کوتاه تر می شود، توانایی انتظار و صبر افراد برای رسیدن به هدف نیز در حال کاهش یافتن است و همه به دنبال جواب های سریع هستند؛ طبیعی است که در چنین جامعه ای وقتی ظاهر جواب لازم را بدهد دیگر نیازی به باطن احساس نمی شود.

به گفته دکتر عابدین، در این دنیای تجمل گرا و در جامعه ای که بیشتر به ظاهر می پردازد، با همان تغییرات ظاهری و مصنوعی هم چه در روبط عاطفی و چه در روابط اجتماعی می توان به نتایج مثبت رسید بنابراین چرا افراد به خود زحمت بدهند که کار بلند مدت تر و سخت تر را انتخاب کنند.

بی توجهی افراد جامعه ایرانی نسبت به خودسازی درونی

ما در دهه های گذشته بر روی ساختن جامعه کار نکردیم

وی با اشاره نتایج تحقیقاتی که نشان دهنده بی توجهی افراد جامعه ایرانی نسبت به خودسازی درونی است، می گوید: متاسفانه ما به سمت و سویی جامعه ای می رویم که چه بسیار انسان های آن از درون خالی شده اند. افرادی که  به دلایل مختلف متوقع و عصبانی به نظر می رسند، بسیار کودک مابانه رفتار می کنند و در رفتار مدنی و اجتماعی خود بی منطق و بدون حوصله می شوند؛ در نتیجه نمی توان از چنین افرادی انتظار داشت به معنویات بپردازند.

این روانشناس با بیان اینکه ما در دهه های گذشته بر روی ساختن جامعه کار نکردیم، خاطرنشان می شود: مساله پرداختن مفرط به ظاهر، خود یکی از پیامدهای کوچک همین بی توجهی و کار نکردن بر روی باطن افراد است.

وی روند جهانی مد و تبلیغات شرکت های تجاری و شرکت های کاپیتالیست یا نئوکاپیتالیست را نیز در این زمینه مقصر می داند و ادامه می دهد: قطعا تبلیغات این شرکت ها هیچ گاه متوقف نشده و سال هاست که تلاش می کنند کالاهایشان را به فروش برسانند.

امروز مردها هم هدف تبلیغات شده اند

دکتر عابدین با بیان اینکه تا چند سال پیش زن ها هدف این تبلیغات بودند اما امروز مردها نیز به این هدف اضافه شدند و ممکن است در گام های بعدی یک گروه خاص اجتماعی دیگر را در تیررس قرار گیرند، اظهار می کند: اتفاقا در دنیای سرمایه داری کار خیلی منظم، تعریف شده و هدفمندی برای تهی کردن  مردم از معنویات انجام می شود تا بتوانند خلاء ایجاد شده در افراد را با کالاهای خود پر کنند.  زیرا شما نمی توانید کالایی را به کسی بفروشید تا زمانی که شخص به آن تمایل نداشته یا خلائی در خود احساس نکند که با آن کالا پر کند.

وی بر این نکته تاکید می کند که این موضوع در تمام دنیا مشهود است و اضافه می کند: اما آنچه در مورد جامعه ما نگران کننده است اعتقادات مذهبی پر مایه یا بوده که پیش از این در جامعه ما وجود داشته و حتی برای آن انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی رخ داده است. جامعه ما جامعه ای بوده که بسیارهدفمند و پر از معنویات به نظر می رسید اما امروز همین جامعه از معنویات سابق خالی شده و آمادگی خرید تمان کالاهای سرمایه داری را پیدا کرده است و همین موضوع است که باعث نگرانی های زیادی شده است.

این روانشناس با بیان اینکه باید ببینیم چه بیماری ای جامعه ما را به یک جامعه متظاهر تبدیل کرده است، می گوید: جامعه ما در برخی جهات نه تنها پیشرفت نکرده بلکه از معنویت کمرنگ شده و این آمادگی را دارد که لبریز از تجمل شود. اما خطر بزرگتر، آن است که این افراد خالی که فقط به ظاهر می پردازند نه تنها تشنه کالای سرمایه داری هستند که تشنگی ایده های سیاسی و اجتماعی غربی هم هستند و این بسیار نگران کننده است.

افزایش رقابت در میان بعضی مردان در برقراری روابط جنسی متعدد

وی افزایش رقابت در میان مردان و متاسفانه روابط جنسی متعدد را نیز یکی دیگر از دلایل توجه روزافزون برخی مردان به ظاهر و اندام بر می شمارد و ادامه می دهد: در جامعه ما رقابت در نشان دادن ظاهر افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر با افزایش روابط جنسی متعدد و بدون مسئولیت و تعهد، بعضی مردان احساس می کنند با ظاهر بهتر، راحتتر مورد انتخاب قرار می گیرند و در نتیجه رقابت شدیدی بین آنها شکل می گیرد.

مدیرعامل موسسه افق های نوین تحول با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، امروزه این مردان نیستند که انتخاب می کنند بلکه زنان هم هستند که دست به انتخاب می زنند، می گوید: در این فضای باز، مردان تلاش می کنند بیشتر به خودشان برسند تا خود را هر چه بیشتر در معرض انتخاب شدن قرار دهند.

 

شفقنا زندگی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز