title
کد خبر: 35536
00
چرا از ترس استقبال می‌کنیم؟

با وجود اینکه دنیای این روزهای ما پر از خبرهای ترسناک است که به ما یادآوری می‌کنند، چه زندگی شکننده‌ای داریم، هنوز هم کسانی هستند که احساس می‌کنند باید به دنبال موضوعات ترسناک‌تر بروند تا جایی که حتی در معرض بیماری‌های قلبی قرار گیرند. اما چرا برخی از ما انسان‌ها از ترس و وحشت استقبال می‌کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز: یکی از محققان و جامعه شناس دانشگاه چپمن کالیفرنیا، معتقد است که برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، ترس با تحریک ترشح دوپامین، اندورفین، سروتونین و اکسی توسین در بدن، به برخی از افراد احساس خوبی می‌دهد. در واقع هنگام ترس، ترشح این هورمون‌ها- که البته به هورمون‌های شادی هم معروفند- به انسان کمک می‌کند که در حالت جنگیدن و یا فرار قرار بگیرد و روی مسائل مربوط به بقاء متمرکز شود. اما وقتی با ترسی مواجه می‌شویم که ما را در خطر مرگ و یا صدمه خاصی قرار نمی‌دهد، از بروز چنین واکنشی در بدن خود، لذت می‌بریم. مثلا ترس ناشی از عبور از تونل وحشت ما را کاملا به وجد می‌آورد. زیرا می‌دانیم برای ما هیچ خطری ندارد و هر وقت که خواستیم می‌توانیم از چنین محیطی دور شویم.

 ما زمانی از ترسی استقبال می‌کنیم که بتوانیم روی آن کنترل داشته باشیم. مثلا بیشتر افراد از مارها می‌ترسند زیرا نمی‌توانند رفتار مار و اتفاق احتمالی را پیش بینی کنند. اما ممکن است از صخره نوردی و یا اسکیت بازی در مکان‌های خطرناک استقبال کنند، چون تصور می‌کنند که می‌توانند کنترل آن را در دست داشته باشند.

 

خبرگزاری سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز