title
کد خبر: 35805
00
دلایلی که در تشخیص دیر هنگام سرطان نقش مهمی دارند

دکتر سالک با توجه به مراجعه دیرهنگام بیماران، گفت: متاسفانه به دلیل نبودن طرح غربالگری منظم جهت شناسایی سرطان های شایع در زنان؛ اکثر بیماران در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه می کنند و دلیل اصلی این مراجعه دیرهنگام نداشتن آگاهی از علائم بیماری، نداشتن توجه به بدن خود، ترس از بیماری سرطان و باور های غلط در مورد درمان بیماری....

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر رهام سالک، شناسایی به هنگام بیماری سرطان را عامل مهمی در درمان این بیماری دانست و ادامه داد: شناسایی  بیماری در صورتی در بهترین زمان اتفاق خواهد افتاد که علائم بروز بیماری را شناخته و به محض مشاهده علائم با مراجعه به پزشک مانع از رشد بیماری و طولانی و سخت شدن درمان شویم.

عضو گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: وجود خونریزی های غیر طبیعی، خونریزی پس از دوران یائسگی و ترشحات غیر طبیعی و طولانی مدت از جمله علائمی است که در صورت مشاهده باید زنان جهت بررسی دلیل اصلی بیماری به متخصص مراجعه داشته باشند.

 دکتر سالک با توجه به مراجعه دیرهنگام بیماران، گفت: متاسفانه به دلیل نبودن طرح غربالگری منظم جهت شناسایی سرطان های شایع در زنان؛ اکثر بیماران در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه می کنند و دلیل اصلی این مراجعه دیرهنگام نداشتن آگاهی از علائم بیماری، نداشتن توجه به بدن خود، ترس از بیماری سرطان و باور های غلط در مورد درمان بیماری، خود درمانی و افتادن در دام افراد جاهل و یا فریب کار که به نام درمانهای گیاهی یا سنتی باعث پیشرفت بیماری می شوند و شرم و نگرانی از بیان علائم و سرانجام نداشتن سیستم مدیریتی پزشکی کارامد و پزشکان خانواده ذکر کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توصیه انجام آزمایش پاپ اسمیر برای زنان در هر سال یک بار ابراز داشت: با وجود نبود برنامه غربالگری؛ اما زنان می توانند با انجام سالانه یک بار آزمایش پاپ اسمیر که آزمایشی کم هزینه و نتیجه بخش است از سرطان های شایع دستگاه تناسلی مطلع و در زمان لازم درمان را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: انجام این آزمایش برای زنان در ابتدا سالانه، در ادامه هر دو سال یک بار و در صورتی که پاسخ آزمایش در سه نوبت انجام دادن آزمایش منفی باشد می تواند هر سه سال یک بار تکرار شود.

  عضو گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: درمان سرطان های شایع زنان در مراحل اولیه و در صورت مراجعه در زمان مناسب به صورت جراحی  های کوچک و محدود خواهد بود و در موارد پیشرفته تر اما بیمار نیازمند جراحی های بزرگ  و نیز رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد.

دکتر سالک ابراز داشت: سرطان دهانه رحم بیشتر در سن باروری شایع می باشد و سرطان رحم  و تخمدان نیز از سن ۵۰ سال به بالا و پس از یائسگی در میان زنان شیوع بیشتری دارد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در جوامعی که رفتارهای پرخطر یا هرج و مرج طلبی جنسی شایع باشد  عفونت های تناسلی و در نتیجه سرطان دهانه رحم بیشتر دیده می شود؛ اما خوشبختانه در ایران با توجه به نگاهی که در میان مردم وجود دارد وضعیت سرطان های دهانه رحم در زنان در شرایط بهتری قرار دارد.

وی از تزریق واکسن HPV یا «گارد اسیل» برای دختران خبر داد و گفت: این واکسن در حدود سن بلوغ دختران قابل تزریق است و از ایجاد عفونت های دهانه رحم پس از ازدواج و  زمان آغاز فعالیت جنسی بصورت موثری جلوگیری می کند.

عضو گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امکان تزریق واکسن HPV در سنین بالاتر و پس از شروع فعالیت جنسی اما با اثر پیشگیرانه کمتری برای زنان خبر داد و بیان داشت: این واکسن در داروخانه ها موجود است و باید در سه دوز تزریق شود.

دکتر سالک بیان داشت: مهمترین عامل در درمان بیماری سرطان مراجعه به هنگام است و بر این اساس زنان با مشاهده کوچکترین علائم می توانند با مراجعه به متخصصین و انجام آزمایشات در صورت بروز بیماری سرطان درمان را آغاز کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز