title
کد خبر: 38272
00
 چقدر از آناتومی بدن خود اطلاع دارید؟

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه لنکستر (انگلیس) نشان می دهد، دانش شهروندان این کشور درخصوص آناتومی بدن بسیار ضعیف است.

به گزارش بهداشت نیوز: اگرچه این وظیفه بیمار نیست که شناخت کاملی از آناتومی بدن خود داشته باشد، اما این مسأله می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص سریع و دقیق تری از علت درد و مشکل بیمار داشته باشد.

داشتن اطلاعات آناتومیک، بخشی از سواد بهداشتی - توانایی بدست آوردن، پردازش و درک اطلاعات سلامتی و خدمات مورد نیاز برای تصمیم گیری مناسب - محسوب می شود. این سواد رسانه ای کمک می کند، به درستی تصمیم بگیرید چه زمانی به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

محققان دانشگاه لنکستر (انگلیس) در مطالعه اخیر خود، از 63 شرکت کننده 8 تا 74 ساله خواستند تا محل 20 ساختار و اندام بدن را مشخص کنند. تمامی شرکت کنندگان بدرستی محل مغز، قرنیه و عضله دو سر بازو را مشخص کردند. اما اغلب افراد در زمان تعیین محل اندام های شکمی، با مشکل مواجه بودند.

شکم ساختار بسیار متراکمی است و اندام های مختلف هضم غذا: معده، لوزالمعده، کبد، کیسه صفرا، 6 متر روده و راست روده، کلیه ها و کلیه عروق خونی در آن قرار دارند. شناخت درست اندام درون شکم بسیار مهم است، چرا که بسیاری از مراجعات به بخش اورژانس بیمارستان ها مربوط به درد و مشکلات در این ناحیه است: آپاندیسیت، التهاب کیسه صفرا، سنگ کلیه، دیورتیکولیت، آنوریسم آئورت.

عملکرد مردان در تعیین محل عضلات بهتر از زنان بود، اما در تعیین محل اندام های داخلی، زنان عملکرد بهتری داشتند. نتایج بدست آمده نشان داد، تنها 15 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه قادر به مشخص کردن محل غدد فوق کلیوی (adrenal glands) بودند و 20 درصد نیز محل دقیق طحال (spleen) و کیسه صفرا (gallbladder) را می دانستند.

همچنین در مطالعه دیگری با حضور 2 هزار شرکت کننده مرد مشخص شده بود که بیش از نیمی از آنها، اطلاعی از محل پروستات در بدن خود نداشتند و بدتر از همه اینکه 17 درصد از آنها حتی از وجود غده پروستات اطلاعی نداشتند و تنها 8 درصد، عملکرد این عضو را بدرستی می شناختند.

 

سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز