title
کد خبر: 38507
00
رسیدگی به مصدومان حادثه زلزله ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق دستور وزیر بهداشت رسیدگی به مصدومان حادثه ادامه خواهد داشت، گفت: خوشبختانه با استفاده از سامانه سیب، اطلاعات تمامی افراد بررسی شد و تمامی زنان باردار و بیماران خاص مناطق زلزله زده که نیازمند مراقبت ویژه بودند، شناسایی شدند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود درخصوص ادامه رسیدگی به مصدومان زلزله غرب کشور گفت: طبق دستور وزیر بهداشت رسیدگی به مصدومان حادثه ادامه خواهد داشت و مصدومانی که نیازمند مراقبت طولانی مدت هستند، تحت پوشش مراکز درمانی وزارت بهداشت قرار دارند.

وی افزود: خوشبختانه با استفاده از سامانه سیب، اطلاعات تمامی افراد بررسی شد و تمامی زنان باردار و بیماران خاص مناطق زلزله زده که نیازمند مراقبت ویژه بودند، شناسایی شدند و همچنین مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی برای تمام سطوح سنی انجام می شود و در این راستا کلاس های گروهی برگزار می شود.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: در مناطق زلزله زده دو بیمارستان آسیب دیده اند، اما هیچ کدام از کادر پزشکی و بیماران زیر آوار نماندند؛ زیرا با رخداد پیش لرزه، بیمارستان تخلیه شد ضمن اینکه سقف بیمارستان ها فرو نریخته است بنابراین شایعاتی که در خصوص این بیمارستانها منتشر شده است، واقعیت ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق مواد ٣٢ و ٣٣ شرایط عمومی پیمانکاری، ساخت پروژه ها و مسئولیت مقاومت آن برعهده پیمانکار و مهندس مشاور است لذا مهندس مشاور تنها مرجع فنی است که کیفیت کار ساختمان را تایید می کند و دستگاه های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یک ساختمان را ندارند.

وی ادامه داد: شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در کشور است زیرا بیمارستان ها باید أمن باشند تا در صورت وقوع بلایا، مرجع مصدومان باشند.

دکتر حریرچی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت در مناطق حادثه دیده ادامه دارد، اظهارداشت: در مقابله با بیماری های عفونی در مناطق زلزه زده تاکنون مشکلی وجود نداشته است، لذا برخی اقدامات بهداشتی مانند توالت، دفع زباله ها و شرایط اسکان مردم خارج از مسئولیت وزارت بهداشت بوده و نیازمند همکاری بین بخشی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیماری عمده ای در مناطق زلزله زده وجود ندارد و شایعه بروز و مشاهده بیماری وبا در این مناطق را رد می کنم، زیرا شرایط اقلیمی آن منطقه و سردی هوا، باعث عدم شیوع وبا می شود.

فرصت ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت بهداشت تا اول آذر ماه
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه خصوص جزییات آزمون استخدامی وزارت بهداشت تصریح کرد: فرصت ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت بهداشت تا اول آذر ماه است و به هیچ عنوان تمدید نمی شود.

وی افزود: تاکنون 14125 نفر در این آزمون شرکت کرده اند و انتظار داریم که آمار متقاضیان افزایش یابد و ارقام 6 رقمی شود.

دکتر حریرچی گفت: به متقاضیان ثبت نام در آزمون استخدامی توصیه می کنیم که ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند و توجه داشته باشند که تا پایان دوره استخدامی باید در شهرهایی که انتخاب کرده اند، ماندگار باشند و امکان جابجایی وجود ندارد.

ساختمانها و تخت های بیمارستانی جدید، مقاومت لازم در برابر زلزله را دارند
وی درخصوص وضعیت فرسودگی بیمارستان ها توضیح داد: وزارت بهداشت در دوره های مختلف نگران بیمارستان ها و فرسودگی بیمارستان ها بوده و اولین مطالعه جامع در خصوص فرسودگی مراکز درمانی در سال 86 انجام شد.

دکتر حریرچی گفت: در سال 86، در کشور 545 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت شامل 1810 ساختمان درمانی در کشور و 55 بیمارستان دولتی در تهران بررسی شدند و در آن سال، متوسط عمر مراکز درمانی در کل کشور 27 سال و در تهران، 35 سال اعلام شد همچنین 73 درصد از تخت های بیمارستانی در کل کشور و 87 درصد از تخت های بیمارستانی در تهران، فاقد ارزش بهسازی لرزه ای بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سال 93، در کل کشور 57 درصد از تخت های بیمارستانی فاقد ارزش بهسازی لرزه ای بود و این شاخص در انتهای سال گذشته به 45 درصد کاهش یافت و هدف ما کاهش این شاخص به 30 درصد تا سال 99 است که در قالب طرح تحول سلامت، ساختمانهای جدید و 24 هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته شد و تمام این ساختمانها و تخت های بیمارستانی، مقاومت لازم در برابر زلزله را دارند.

وی درخصوص منابع مالی وزارت بهداشت گفت: انتظار تزریق منابع مالی اضافه را نداریم، بلکه منابع مالی مصوب طرح تحول سلامت و متناسب با اقدامات وزارت بهداشت به همان میزان پرداخت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر حریرچی گفت: بیمارستانهای دولتی و داروخانه های دولتی و خصوصی، با تعرفه قانونی مصوب دولت خدمات خود را به مردم ارائه دادند اما بنا نبود که بهای خدمات، با تاخیر 12 ماهه پرداخت شود و تنها انتظار ما از سازمانهای بیمه گر و نهادهای تامین کننده منابع مالی این است که بودجه وزارت بهداشت در محدوده قانونی و مصوب پرداخت شود و ریالی اضافه تر نمی خواهیم.

آنچه در طرح تحول سلامت با مردم عهد بستیم را انجام می دهیم
وی با بیان اینکه علیرغم فشار زیاد کاری، آنچه در طرح تحول سلامت با مردم عهد بستیم را انجام می دهیم، گفت: هر یک از مسئولان کشور که در خصوص خدمات دستگاه های اجرایی به مناطق زلزله زده اظهار نظر می کردند، حتما از وزارت بهداشت به عنوان یکی از فعال ترین دستگاه ها در ارائه خدمات به مردم این مناطق نام می بردند و این موفقیت ها، ناشی از زیرساخت های اجرای طرح تحول سلامت است.

وی توضیح داد: فراموش نمی کنیم که در دوران گذشته در برخی از استانهای کشور، قرص ویتامین دی و قطره آهن وجود نداشت اما در حال حاضر علاوه بر تامین کمبودها، می بینیم که کانکس های خانه بهداشت سیار به کرمانشاه اعزام شده زیرا سیستم بهداشتی و درمانی کشور خودش را برای مقابله با چنین حوادثی، آماده کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: انتظار داریم که به همان اندازه سال 93 و احتساب تورم، اعتبار به ما تخصیص دهند، زیرا اجرای برنامه هایی مانند بیمه کردن 8-10 میلیون نفر و پوشش بهداشتی حاشیه شهرها که مورد تایید مجلس، دولت و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، نیازمند اعتبار و منابع مالی است.

وی با بیان اینکه بدهی سازمان های بیمه گر به وزارت بهداشت حدود 12 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: طرح تحول سلامت عاری از نقص نیست و نقایص آن اصلاح می شود اما خواسته اصلی مردم این است که طرح تحول سلامت باید ادامه داشته باشد.

 

 

دکتر حریرچی درخصوص دفترچه بیمه سلامت گفت: دفترچه بیمه سلامت صندوق های متعدد دارد و کارکنان دولت، بیمه روستاییان، خانواده شهدا، طلاب، دانشجویان و غیره هرکدام صندوق های متفاوت بیمه ای دارند که روند کارشان به روال قبل ادامه دارد.

 

 

 

وی گفت: طبق مصوبه مجلس و آیین نامه مصوب دولت و سازمان بیمه سلامت، افرادی که می خواهند به تازگی بیمه شوند، باید تحت آزمون وسع، شناسایی شوند و بعد تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرد یا اینکه به جز آزمون وسع، به کمیته امداد مراجعه کنند و باید توجه کرد کسی که قبلا دفترچه بیمه رایگان می‌گرفت و به بیمارستان مراجعه می‌کرد نیز فرانشیز پرداخت می‌کرد.

 

 

 

دکتر حریرچی با بیان اینکه قانون می‌گوید اگر کسی می‌خواهد دفترچه بیمه بگیرد باید ۷ درصد حداقل حق بیمه قانون کار را پرداخت کند و دولت ۵۰ درصد را پرداخت می‌ کند، ادامه داد: در حال حاضر این هزینه ماهی حدود ۲۰ هزار تومان برای افرادی که به تازگی می‌ خواهند دفترچه بگیرند، می باشد.

 

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طبق قانون، مدعی العموم دادستان است و وزارت بهداشت در هر عرصه اختیارات متفاوتی دارد، به طور مثال در مورد بهداشت عمومی، بهداشت اماکن، بهداشت حرفه‌ای و ایمنی و کار می‌توانیم به مراجع لازم اعلام کنیم تا مقام قضایی تشخیص داده و اقدام مناسب را انجام دهد.

 

 

 

وی گفت: مالیات بر کالای آسیب رسان براساس قانون تعیین می شود و دریافت آن به سازمان امور مالیاتی مربوط است و قانون کالاهای آسیب رسان بر سلامت در صحن علنی مجلس تصویب نشد و باید تاکید کرد که از لحاظ مالیات بر کالای آسیب رسان خصوصا دخانیات، در بین کشورها، کمترین مالیات را تعیین کرده ایم. 

 

 

 

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی وزارت بهداشت در مقوله بهداشت دهان و دندان بر پیشگیری است، تصریح کرد: در چهارمین مرحله طرح سلامت بهداشت دهان و دندان ٧ میلیون  دانش آموز را تحت انجام فیشور سیلانت دندان قرار دادیم و وزارت بهداشت درخصوص بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان روستایی و مادران باردار اقدامات اساسی انجام داده است چراکه اینها در اولویت قرار دارند و باید گفت هیچ وزارت بهداشتی در دنیا اقدامات زیبایی در حوزه دندانپزشکی را پوشش نمی دهد و تمرکز آنها هم بر پیشگیری است.

 

 

 

وی درخصوص سامانه آیداتیس گفت: سامانه آیداتیس بدون هیچ مشکل و خللی به کار خود ادامه می دهد و برای اطلاع رسانی خلاف واقع در کشور، متاسفیم .

 

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: گروهی با نقشه قبلی و پیش بینی اولیه اعلام کردند که به اطلاعات 120 هزار کاربر سامانه آیداتیس دسترسی دارند و آن را منتشر کرده اند و برای جلوگیری از افشای اطلاعات سایر کاربران، 300 هزار دلار پول می خواهند و برخی از رسانه های رسمی این خبر دروغ را منتشر کردند.

 

 

 

وی بیان کرد: از روز اول اطمینان داشتیم که این خبر دروغ است زیرا در این سامانه، حرف اول نام پدر کابران، خواسته می شد اما در اطلاعات هویتی منتشر شده، اسامی کامل پدران آنها منتشر شده بود.

 

 

 

دکتر حریرچی تاکید کرد: سازمان فناوری اطلاعات ایران رسما اعلام کرد که در این سامانه هیچ گونه آسیب پذیری که منجر به دسترسی اطلاعات ذخیره شده شود، وجود نداشته و موارد منتشر شده ساختگی و ارتباطی با داده های ذخیره شده در این سامانه نداشته است و بیان خلاف واقعیات علیه سامانه آیداتیس رسیدگی قضایی می شود.

 

 

 

وی گفت: 119 هزار مورد از 120 هزار اطلاعات فاش شده، کاملا دروغ است و اطلاعات حدود 900 نفر مربوط به 9 مرکز است که ممکن است در دفتر این مراکز، مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد وارتباطی به سامانه آیداتیس ندارد.

 

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا روز چهارشنبه هفته گذشته، از 750 هزار نفر، اطلاعات 723942 نفر وارد سامانه آیداتیس شده، 593357 نفر برنامه درمان را دریافت کرده اند و 488405 نفر از طریق این سامانه، دارو دریافت کرده اند، ادامه داد: با تعاملاتی که با دستگاه های نظارتی داشته ایم، در تمام استانهای کشور، مشکلات مربوط به ثبت نام در سامانه حل شده است و رسانه ها در موضوع آیداتیس، تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگیرند. سامانه آیداتیس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست رییس جمهور است

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز