title
کد خبر: 39394
00
 عوارض جراحی های چاقی  چیست و آیا سلامت فرد به خطر می افتد؟

محمد کرمان‌ساروی فلوشیپ جراحی های درون بین گفت: افرادی که چاق هستند، معمولا نسبت به هم سن و سالان خود 10تا 20 سال کمتر عمر می کنند، زیرا افراد چاق به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و بسیاری از سرطان ها مبتلا می شوند و خطر مرگ ناگهانی در آنها بیشتر است...

به گزارش بهداشت نیوز،  محمد کرمان‌ساروی فلوشیپ جراحی های درون بین، عضو مرکز تحقیقات چاقی بیمارستان حضرت رسول اکرم و دارای مدرک جراح ممتاز از فدراسیون جهانی جراحی چاقی  سوالاتی رادر زمینه جراحی های چاقی  پاسخ داد.

 

عوارض جراحی چاقی

 

سوال: عوارض جراحی های چاقی  چیست و آیا سلامت فرد به خطر می افتد؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: افرادی که چاق هستند، معمولا نسبت به هم سن و سالان خود 10تا 20 سال کمتر عمر می کنند، زیرا افراد چاق به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و بسیاری از سرطان ها مبتلا می شوند و خطر مرگ ناگهانی در آنها بیشتر است، در افراد چاق شانس ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و رحم چند برابر افزایش پیدا می کند اما با جراحی چاقی می توان عوارض چاقی را کاهش داد.

 

وی با بیان اینکه هر جراحی عوارضی دارد، افزود: در جراحی های چاقی احتمال نشت وجود دارد، همچنین ممکن است  نیاز به جراحی مجدد به احتمال یک درصد تخمین زده می شود، افزون بر این کمتر از یک درصد احتمال خونریزی و عفونت پس از جراحی چاقی وجود دارد.

 

سوال: آیا بالن گذاشتن  برای کاهش وزن عوارض دارد؟ 

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: بالن گذاری جراحی چاقی محسوب نمی شود و یک روش موقت برای کاهش وزن محسوب می شود و اغلب برای افرادی که BMI بالا دارند و امکان جراحی وجود ندارد استفاده می شود تا فرد پس از مقداری کاهش وزن، آماده جراحی چاقی شود.

 

سوال: آیا جراحی چاقی می تواند باعث نازایی یا عقیمی بشود؟

 

جواب:  کرمان‌ساروی گفت: جراحی چاقی نه تنها موج نازایی یا عقیمی نمی شود، بلکه اغلب خانم هایی که وزن بالا دارند از بیماری تخمدان پلی کیستیک رنج می برند که با درمان جراحی چاقی شانس باروری و باردارشدن افزایش پیدا می کند.

 

سوال: یک ماه پیش دخترم که ۱۹ سال دارد با وزن ۹۵ کیلو , عمل اسلیو معده کرد, حالا بعد از یک ماه , اشتها برای غذا خوردن دارد البته نه مثل قبل , سوالم این است که آیا عمل اسلیو معده با توجه به اینکه دو سوم معده بر داشته شده, تاثیری در لاغر شدن دارد؟ یا خیلی زود اشتها و چاقی برمیگردد, همچنین چند شب پیش دچار درد و سوزش شدید ادرار و قهوه ای شدن ادرار و عفونت شدید شد, و کار به اورژانس کشید و گفتند شاید دچار سنگ کلیه شده باشد در صورتی که قبل از عمل چکاپ کامل و سونوگرافی انجام داده بود, آیا به این عمل ربط دارد یا نه؟

 

جواب:کرمان‌ساروی گفت:کاهش وزن پس از جراحی اسلیو بعد از یک ماه نتیجه نمی دهد و برای نتیجه نهایی یکسال زمان نیاز است زیرا در جراحی اسلیو یکسال روند کاهش وزن ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه سنگ کلیه از عوارض جراحی چاقی نیست، افزود: ممکن است فرد به دلیل اینکه پس از جراحی فرد مایعات کافی مصرف نکرده است رسوبات در کلیه جمع و تبدیل به سنگ کلیه شده است

 

هزینه جراحی چاقی

 

سوال: هزینه جراحی های چاقی در کشور ما در چه حدودی است؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: هزینه جراحی های چاقی در مراکز دولتی در صورت تایید بیمه حدود 2 میلیون تومان است.

 

سوال: می خواستم بدانم چرا هزینه جراحی چاقی و برداشتن چربی شکم بالاست ؟

 

جواب:  کرمان‌ساروی گفت: هزینه جراحی چاقی را بیمه ها برای افراد با BMI بالای 40 یا BMI 35 به همراه یک فاکتور خطر چون دیابت یا فشار خون تقبل می کنند.

 

سوال: آیا کسی ۴۰ کیلو اضافه وزن داشته باشد، می تواند جراحی بای پس معده  رایگان انجام دهد؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: اضافه وزن ملاک جراحی نیست و BMI باید محاسبه شود همچنین نیازبه بررسی ها بیشتر برای انتخاب نوع جراحی چاقی است.

 

سوال: سن من 47 سال و قد 175 سانتی متر است و 115 کیلو وزن دارم و دچار دیابت نوع 2 و چربی خون و فشار خون هستم آیا با این اوصاف می توانم لیپوماتیک انجام بدم خطری ندارد ؛درضمن پیش دکتر رفتم گفت که در دو مرحله باید چربی برداشته شود و هزینه 9 میلیون می شود آیا این قیمت درست هست ؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: لیپوماتیک جراحی چاقی نیست و نوعی جراحی زیبایی برای شکل دهی به بدن محسوب می شود و در کاهش وزن تاثیری ندارد.

 

آیا جراحی چاقی برگشت پذیر است؟

 

سوال: آیا واقعا با جراحی چاقی تمام چربی ها از بین می رود و دیگر بازگشت ندارد ؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: جراحی های چاقی یکی از سه عامل کاهش وزن موفقیت آمیز است، فرد پس از جراحی های چاقی در صورتی که رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی داشته باشد، با وجود این موارد، احتمال موفقیت آمیز بودن جراحی چاقی،  95 درصد است.

 

وی تاکید کرد: احتمال بازگشت در روش اسلیو نسبت به روش بای پس معده وجود دارد، اما به طور کلی جراحی چاقی نسبت به روش هایی مانند بالن گذاری یا دارو درمانی و رژیم های غذایی کاهش وزن بیشتری می دهد و در درمان افراد چاقی که به دیابت، چربی خون، فشارخون  مبتلاهستند تنها روشی است که این بیماری های همراه چاقی به طور پایدار درمان می شوند.

 

سوال: آیا با انجام چاقی و کاهش وزن ، درد در ناحیه کف و مچ پا و کمر کاهش می یابد؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: در صورتی که درد در ناحیه کف و مچ پا و کمرمربوط به چاقی باشد با جراحی چاقی و کاهش وزن، این دردها کاهش پیدا می کند.

 

کم خطرترین جراحی برای چربی های شکمی

 

سوال: کم خطر ترین نوع جراحی برای برداشتن چربی های شکمی کدام است؟ و آیا انجام جراحی کوچک کردن سینه ها و برداشتن چربی شکم به طور همزمان کار درستی است؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: برداشتن چربی های شکمی جراحی چاقی نیست و مربوط به حیطه زیبایی و تخصص جراحی پلاستیک می شود.

 

سوال: آیا کوچک کردن معده وزن را پایین می آورد، قد من 183 و وزنم 130 کیلوست البته اندام  خوبی دارم  ولی کمی از شکم مشکل دارم چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: کوچک کردن معده قطعا در کاهش وزن تاثیرگذار است.

 

سوال: قد من 177سانتی متر و وزنم 103 کیلوست، بجز شکم ودور کمرم بقیه اندامم خوب است، چه عملی را جهت کاهش چربی شکم و دور کمر پیشنهاد می کنید؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: جراحی های چاقی در کاهش وزن تاثیرگذار است و برداشتن چربی شکمی ونوعی عمل زیبایی است و در حیطه تخصص متخصصان جراحی پلاستیک است.

 

سوال: خانمی 31 ساله هستم وسه زایمان داشته ام، الان میخواستم عمل برداشتن چربی شکم وپهلو وافتادگی شکم رو انجام بدم می خواستم بدونم آیا برداشتن چربی شکم عوارض دارد ؟ وآیا با گذشت زمان چربی ها مجدد برمی گردند؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: جراحی های چاقی در کاهش وزن تاثیرگذار است و برداشتن چربی شکمی یا آبدومینوپلاستی نوعی عمل زیبایی است و در حیطه تخصص متخصصان جراحی پلاستیک است.

 

سوال: در مورد عمل کوچک کردن سینه در آقایان و همین طور لیپوساکشن چربی های شکم می خواستم هزینه کلی  را بدانم؟ آیا این جراحی نیاز به بیهوشی دارد یا بی حسی موضعی؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: جراحی های چاقی در کاهش وزن تاثیرگذار است و برداشتن چربی شکمی ونوعی عمل زیبایی است و در حیطه تخصص متخصصان جراحی پلاستیک است.

 

لاغری با جراحی چاقی

 

سوال: من 150کیلو وزن و 180 سانت قد دارم و هر کاری می کنم، وزنم کم نمیشود، غذا هم زیاد نمی خورم ولی باز وزنم بالا میرود، چه راهی برای کاهش وزن توصیه می کنید؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و زون نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند زیرا در صورتی که به افراد غیر متخصص مراجعه شود احتمال عوارض جراحی بالاست.

 

سوال: قد من  170 و وزنم 100کیلوست، از کدام جراحی چاقی برای لاغری استفاده کنم؟  عمل لیپو ماتیک بهتر است یا اسلیو معده؟

 

جواب:  کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند زیرا در صورتی که به افراد غیر متخصص مراجعه شود احتمال عوارض جراحی بالاست.

 

وی افزود: لیپوماتیک جراحی چاقی نیست و نوعی جراحی زیبایی برای شکل دهی به بدن محسوب می شود و در کاهش وزن تاثیری ندارد.

 

سوال: دختری ۲۱ ساله هستم قدم ۱۷۵ و وزنم ۱۰۷ کیلوست می خواستم بدونم نسبت به قدم ۸۰ کیلو  باشم خوبه یا نه؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند زیرا در صورتی که به افراد غیر متخصص مراجعه شود احتمال عوارض جراحی بالاست.

 

سوال: 52 سال سن دارم وقدم 180 سانتی متر است و 80 کیلو وزن دارم ولی دور کمر و شکم من  چربی جمع شده است، طبق دستور پزشک رژیم غذایی با ورزش گرفتم  و ده کیلو وزن کم کردم و طی پنچ ماه به 70 کیلو رسیدم اما دور کمرم کم نشد، حدود دو سال است ورزش مربوط به شکم انجام می دهم ولی متاسفانه به هیچ وجه دور کمرم کم نشده است، نظر شما در مورد عمل و خارج کردن چربی دور شکم چیست ؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: برداشتن چربی شکمی ونوعی عمل زیبایی است و در حیطه تخصص متخصصان جراحی پلاستیک است.

 

سوال:  من وزنم 105 کیلو وقدم 160 سانتی متر است آیا عمل کوچک کردن معده را می توانم انجام بدم؟ 

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند برای انتخاب نوع جراحی باید آندوسکوپی، سابقه خانوادگی ابتلابه برخی بیماری ها چون سرطان در نظر گرفته می شود و پس از بررسی همه این موارد متخصصان جراحی درون بین روش جراحی چاقیمناسب فرد را انتخاب می کنند.

 

سوال: باوزن 120 و قد 173 کدام جراحی چاقی را پیشنهاد می کنید؟در ضمن زخم معده دارم آیا محدودیتی برای جراحی ایجاد می کند؟آیا جراحی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: زخم معده محدودیتی در جراحی چاقی ایجاد نمی کند مگر اینکه نوعی بدخیمی وجود داشته باشد یا فرد به عفونت های میکروبی معده مبتلا باشد که در این صورت فقط نوع جراحی چاقی تفاوت می کند اما منعی ایجاد نمی شود.

 

سوال: وزنم135  کیلوو قدم 183 است، برای کاهش وزن، چه جراحی چاقی را توصیه می کنید؟ رژیم غذایی بهتر است  یا عمل جراحی؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند.

 

سوال: من 33 سالمه و قد 167 وزنم 93 کیلوست البته 100کیلو بودم که باتوکل برخدا رژیم را شروع کردم و روزی حداقل 20 دقیقه پیاده روی میکنم  و با مصرف قرص متفورمین از روزی نصفی تا اکنون که به روزی دوتا رسیده است، در یک ماه 6 کیلو کم کردم می خواستم بپرسم با همین منوال ادامه بدم کافیه برای رسیدن به وزن ایده آل 70 کیلو؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند.

 

سوال: آیا با فتق ۳ سانتی معده می‌توانم اسلیو معده انجام بدم ؟ وزنم ۱۴۲ وقدم ۱۸۷ سانتی متر است؟

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: در صورتی که فرد به فتق هیاتال مبتلا باشد باید عمل بای پس کلاسیک انجام دهد زیرا در روش اسلیو امکان بروز رفلاکس بعد از جراحی وجود دارد.

 

سوال: دختر22ساله هستم با قد 180و وزن 160کیلو، چندین بار تحت نظر دکتر رژیم گرفتم ولی هربار وزنم به قبل برگشت، نوع درمان وجراحی را به من پیشنهاد می کنید؟ 

 

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند.

 

سوال: پسری هستم ٢٧ ساله با قد ١٧٥ و ٨٥ کیلو وزن، شکم و پهلو دارم چند روزی است که دمنوش گیاهی بلوبری، کرن بوری، چای سبز استفاده می کنم و روزی نیم ساعت پیاده روی تند انجام می دهم، آیا در صورت نتیجه نگرفتن میتوانم جراحی کنم؟

جواب: کرمان‌ساروی گفت: تنها از روی قد و وزن نمی توان برای کاهش وزن و حتی انتخاب نوع جراحی چاقی فرد نظر داد و فرد باید به فلوشیپ تخصص جراحی های درون بین (لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی) یا جراحان عمومی دارای مدرک جراحی چاقی مورد تایید وزارت بهداشت یا کلینیک های معتبر چاقی مراجعه کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز