title
کد خبر: 39634
00
هشت اشتباه تغذیه ای که موجب بیماری می شود

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در حفظ و بهبود سلامت جسمی جامعه گفت: امروزه شاهد تغیرات اساسی در شیوه زندگی افراد خصوصا در بحث تغذیه می باشیم که این مهم باعث بوجود آمدن مخاطراتی برای سلامت جامعه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در حفظ و بهبود سلامت جسمی جامعه گفت: امروزه شاهد تغیرات اساسی در شیوه زندگی افراد خصوصا در بحث تغذیه می باشیم که این مهم باعث بوجود آمدن مخاطراتی برای سلامت جامعه شده است.

دکتر زهرا اباصلتی در همین راستا به ۸ اشتباه رایج تغذیه ای در جامعه اشاره نمود و گفت: توصیه میشود به منظور اصلاح شیوه تغذیه ای  و بهبود سلامت جامعه، افراد با رعایت این موارد گامی اساسی در حفظ و ارتقاء سلامت خود بردارند.

 

دکتر اباصلتی مصرف زیاد سدیم را یکی از مهمترین این اشتباهات نام برد و گفت: توصیه های علمی به مصرف ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم در روز می باشد، اما برای افراد با سن بالای ۵۰ سال یا مبتلا به فشارخون ، دیابت و یا نارسایی کلیه نباید دریافت سدیم بیشتر از ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: بیشترین دریافت سدیم از طریق غذاهای رستورانی ،غذاهای آماده و فرآوری شده و کنسروها و یا استفاده از نمکدان سر سفره می باشد.

 

مصرف زیاد شکر که موجب افزایش دریافت کالری بالا بدون دریافت مواد مغذی می شود و مصرف ناکافی پروتئین که خود باعث عدم احساس سیری و مصرف مواد اضافی می گردد از دیگر اشتباهات رایج تغذیه ای است که رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه به آن اشاره نمود.

 

دکتر اباصلتی در ادامه افزود: بی توجهی به مصرف فیبر نیز یکی دیگر از عادات اشتباه غذایی افراد می باشد. وی گفت: فیبر باعث می شود هضم غذا به آهستگی انجام گیرد و سطح انرژی ثابت بماند و احساس سیری ایجاد شود . مصرف فیبر ریسک بیماری قلبی ،دیابت،و سرطان کولون را کاهش می دهد.

 

 دکتر زهرا اباصلتی میزان نیاز روزانه به فیبر را ۲۵ گرم عنوان نمود.

 

افراط در مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده از دیگر اشتباهات افراد است که وی به آن اشاره نمود و گفت: مطالعات نشان داده رابطه مستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده مانند سوسیس،کالباس با سرطان هایی مثل سرطان کولون وجود دارد.

 

دکتر اباصلتی در ادامه به مصرف ناکافی آب و مایعات اشاره نمود و اظهار داشت: نوشیدن مایعات به اندازه کافی می تواند مانع گرسنگی شود.وی عنوان داشت: نیاز به مایعات به دمای هوا ،رطوبت و میزان فعالیت بستگی دارد.

 

دکتر اباصلتی با بیان اینکه مایعات می تواند از طریق مصرف میوه و سبزی دریافت شود بر مصرف ۶تا۸ لیوان مایعات در روز تاکید نمود.

 

دکتر اباصلتی مصرف زیاد کربوهیدرات را از دیگر اشتباهات رایج تغذیه ای در جامعه عنوان کرد و گفت: کربوهیدرات ها سوخت اصلی برای سوزاندن انرژی هستند و توصیه می شود ۴۵ تا ۶۵درصد کل انرژی مورد نیاز روزانه از طریق کربوهیدرات ها تامین شود ولی در حال حاضرمشکل ما در افراط ورزیدن مصرف کربوهیدرات ها می باشد.

 

دکتر اباصلتی عمده ترین منابع کربوهیدرات ها را ماکارونی،برنج ،نان و میوه و سبزی عنوان نمود.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه حذف وعده غذایی را بزرگترین اشتباه تغذیه ای عنوان نمود و گفت: بررسی ها نشان می دهد خیلی ها وعده صبحانه را حذف می کنند که خود به دلیل نیاز بدن به انرژی جهت سوزاندن کالری منجر به اضافه وزن می گردد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز