title
کد خبر: 40249
00
انتظار پرستاران 10 ساله شد

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری گفت: اجرای تعرفه گذاری حق مسلم ، قطعی و بدیهی پرستاران است که ده سال همچنان منتظر اجرای آن می باشند و اجرای آن برقراری عدالت در نظام سلامت را به همراه خواهد داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ژاله عزتی با اشاره به این که تعرفه گذاری یکی از مهم ترین ابزارهای سیاست گذاران نظام درمانی است که در عدالت ، کارایی، کیفیت و پاسخگویی در ارائه خدمات اثرگذار بوده و با آن می توان بر میزان دسترسی و استفاده از خدمات تاثیرگذاشت، گفت: اجرای تعرفه گذاری حق مسلم ، قطعی و بدیهی پرستاران است که ده سال همچنان منتظر اجرای آن می باشند.

وی اظهار داشت: نام مشاغل سخت که به میان می آید،محال است شغل پرستاری از قلم بیفتد، آن هم سختی از جنس شب بیداری های مداوم و شیفت کاری سخت و فشرده و ... نام مشاغل کم درآمد به نسبت سختی کار هم که به میان می آیدباز هم محال است کسی این شغل را فراموش کند.

معاون فنی ، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری با بیان این که بیمار محور بودن نظام سلامت ایران مشکل عدیده ای برای سلامت جامعه ایجاد کرده، خاطرنشان کرد:  مشکل پرستاری کمبود جذب نیرواست  که این مشکل هم از یک سو به دلیل کمبود اعتبار است و از سوی دیگر بحث تخصصی پرستاران در همه جوامع پیشرفته است در این جوامع سازمان هایی برکاردانشگاه های پرستاری نظارت می کنند.

وی ادامه داد: این سازمان ها نیازهای جامعه در زمینه پرستاری را به این دانشگاه ها گزارش می دهند،  برای مثال می گویند در زمیه زنان، کودکان یا داخلی و ... دانشگاه هم بر این اساس نیروتربیت می کند. در نهایت آن سازمان نیروهای صلاحیت دار استخدام می کند.  بنابراین ضروری است که پرستاران براساس نیازجامعه آموزش ببینند که در نهایت به بیمار ضرری وارد نشود.

عزتی با بیان این که امروزه بسیاری از پرستاران با صلاحیت پشت درهای استخدام وزارت بهداشت مانده اند، تصریح کرد: این افراد به دلیل کمبود  بودجه جذب نمی شوند بنابراین باید برنامه ریزی نظام سلامت به نحوی باشد که پرستاری از بیماری محور به سمت سلامت محور پیش برود.

معاون فنی ،آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که بزرگترین بخش نیروی مراقبتی و بهداشتی پرستاران هستند، یادآور شد: در حال حاضر تمام توان و تلاش پرستاران بر روی  بیمار و درمان متمرکز کرده اند در حالیکه پرستار نقش مهمی در بحث سلامت و پیشگیری از بیماری دارند.

وی با بیان این که پرستاران باید وارد جامعه و بحث پیشگیری شوند، افزود:  با روند کنونی با توجه به سبک غلط زندگی در ایران در سال های آتی تعداد بیماران افزایش می یابد که استخدام میلیونی پرستاران هم جوابگو نخواهد بود مگر این که بحث پیشگیری از هم اکنون فعال شود.

عزتی ادامه داد: باتوجه به صحبت سازمان بهداشت جهانی، پرستار در قبال دغدغه ها و نیازهای بهداشتی جامعه مسئول است. امروزه بزرگترین دغدغه بهداشتی در کشورما بیماری های مزمن است اما چون یکی از مهم ترین مشکلات پرستاران نبود استقلال حرفه ای است در نتیجه اجازه نمی دهند که این دغدغه در پرستاران دیده شود.

وی با بیان این که شغل پرستاری ماهیتاً سخت ، پرخطر و دشوار است و  دارای شیفت های غیر متعارف و ارتباط با عوامل بیماری زا و خطرناک مانند بیماری های مسری، سل، هپاتیت، ایدزو ... در محیطی پر استرس و دلتنگ و شرایط را برای پرستار بسیار دشوار می کند، اظهار داشت:  در دنیا برای افزایش جذابیت این شغل منحصر به فرد و سنگین، امکانات و امتیازات ویژه ای را در نظر می گیرند اما با کمال تاسف، بی توجهی شدیدی که نسبت به پرستاری در کشورمان می بینیم ، عدم اجرای تعرفه گذاری پس از گذشت بیش از ده سال از تصویب آن ، اضافه کاری های اجباری ، شیفت های غیرمتعارف و کمبود جذب نیروی پرستاری که منجر به کمبود پرستاری شده ، مشکلات و چالش های طرح تحول نظام سلامت همه و همه باعث ایجاد فشار بی امان بر پرستاران شده است اما به دلیل وجدان کاری هرگز نخواستند مردم و بیماران آسیب ببینند و بی وقفه تلاش و همکاریشان را ادامه می دهند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز