title
کد خبر: 40764
00
چگونه با کودکان درباره سرطان حرف بزنیم؟

والدین باید از زبان ساده و واضح برای صحبت کردن درباره سرطان با کودک استفاده کنند و از استعاره‌ها و کلمات مبهم دوری کنند. متخصصان معمولا به والدین می‌گویند که نام سرطان مربوط به کودک را به او بگوییند،‌ درباره محل واقع شدن سرطان در بدن توضیح بدهند و این نکته را هم اضافه کنند که پزشکان چه کارهایی برای درمان سرطان انجام خواهند داد.

به گزارش بهداشت نیوز: صحبت کردن درباره سرطان با کودکان واقعا چالش‌برانگیز است، اما می‌توان این کار را با موفقیت هم به انجام رساند. این نکته را همواره به یاد خودتان بیاورید که شما به‌عنوان پدر یا مادر، بهتر از هر فرد دیگری فرزندتان را می‌شناسید و نه‌تنها بهترین روش برای صحبت کردن درباره سرطان با او را پیدا خواهید کرد، بلکه بهتر از هر فرد دیگری می‌توانید از فرزندتان حمایت کنید.

آگاه کردن کودک از وجود حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی

یکی از هدف‌های اصلی متخصصان این است که خانواده‌ها با فرزندشان ارتباط بهتری برقرار کنند و کودک را به پرسیدن سوال‌های مختلف ترغیب سازند. متخصصان نیز کودکان را به بیمارستان می‌برند و قسمت‌های مختلفش را به آنان نشان می‌دهند. همچنین کودکان در این روند با کارکنان، پزشکان و پرستاران آشنا می‌شوند. همچنین، متخصصان سعی می‌کنند که فضاهای خالی در ذهن کودکان را با واقعیت‌های ملموس و عادی پُر کنند،‌ تا مانع از ترس آنان شوند.

درک کردن مفهوم سرطان

قبل از این‌که چیزی درباره سرطان به کودک بگویید، حتما اطلاعات کافی و صحیح را درباره سرطان به‌دست بیاورید. این توصیه شاید ساده یا حتی زائد به نظر برسد، اما بعضا والدین بدون داشتن اطلاعات صحیح و مناسب سریعا وارد صحبت با کودک می‌شوند و همه چیز را به هم می‌ریزند. کسب این اطلاعات به والدین کمک می‌کند تا در مواجهه با سوال‌های کودک، با آرامش بیشتری برخورد کنند و کنترل خودشان را از دست ندهند.

انتخاب کلمات مناسب

والدین باید از زبان ساده و واضح برای صحبت کردن درباره سرطان با کودک استفاده کنند و از استعاره‌ها و کلمات مبهم دوری کنند. متخصصان معمولا به والدین می‌گویند که نام سرطان مربوط به کودک را به او بگویند،‌ درباره محل واقع شدن سرطان در بدن توضیح بدهند و این نکته را هم اضافه کنند که پزشکان چه کارهایی برای درمان سرطان انجام خواهند داد. در ضمن، کودک باید بداند که در صورت ایجاد هر گونه تغییر، والدین این مساله را با کودک در میان خواهند گذاشت. کودکان معمولا ابهامات احتمالی را با تخیل خودشان روشن می‌کنند و اگر شما سعی کنید که چیزی را از کودکان پنهان نگه دارید، قطعا اوضاع را به هم خواهید ریخت.

ترغیب کودک به سوال کردن

وقتی که توضیحات لازم را درباره سرطان به کودک ارائه دادید، او را به سوال کردن و مطرح کردن ابهامات ذهنی‌اش ترغیب و تشویق کنید. بعضی از والدینی که دارای کودکان خردسال و کوچک‌تر هستند نیز می‌توانند از کتاب‌های استاندارد در این زمینه به‌عنوان منبع استفاده کنند. البته محققان تاکید می‌کنند که یک تفاوت را هرگز نباید فراموش کرد. فرق است میان کودکانی که با مراحل درمانی بهبود پیدا می‌کنند و کوکانی که قطعا بعد از ۵ یا ۶ ماه دیگر در میان ما نخواهند بود. درواقع، والدین باید برای هر دو شرایط آمادگی لازم را داشته باشند.

فاصله گرفتن از تلطیف مسائل

متخصصان می‌گویند که حفظ صداقت و دوری از تلطیف بیش از حد مسائل مربوط به سرطان، یکی از اصول مهمی است که باید در گفت‌وگو با کودکان رعایت شود. بعضی از متخصصان می‌گویند که تلطیف بیش از حد را می‌توان بدترین کار ممکن دانست. اگرچه هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد از مسائل دردآور با فرزندش صحبت کند، اما حفظ صداقت در همه‌ حال نسبت به پنهان‌کاری و تلطیف واقعیت‌های دردناک اولولیت دارد.

اطمینان‌دهی به کودک درباره مراقبت‌های لازم

والدین باید به کودک اطمینان بدهند که همیشه فردی برای مراقبت از او حاضر و آماده خواهد بود. متخصصان می‌گویند که کودکان نسبت به این مسائل زود نگران می‌شوند و والدین باید سریعا این نگرانی‌ها را رفع کنند. همچنین کودک باید بداند که در روند زندگی روزمره و رسیدگی به علاقه‌مندی‌هایش هیچ تغییر عجیب‌وغریبی اتفاق نخواهد افتاد و او می‌تواند همچنان از زندگی‌اش لذت ببرد.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز