title
کد خبر: 41182
00
مردم  70 میلیارد تومان برای کمک به زلزله زدگان اهدا کردند

رئیس جمعیت هلال‌احمر، گفت: مردم کشور در راستای کمک به زلزله‌زدگان بیش از 20 هزار تن کالای غیرنقدی به ارزش تقریبی 70 میلیارد تومان به سازمان هلال‌احمر کمک کرده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین اختتامیه جشنواره پیشگیری از حوادث و سوختگی، اظهار داشت: هر دستگاه و سازمانی به سهم خود در کاهش مخاطرات طبیعی، حوادث انسان ساخت و اثرات آنها مسئول و مؤثر است. قطعاً دولت با تخصیص اعتبارات لازم و حمایت همه‌جانبه از برنامه‌های نهادهای مختلف، می‌تواند زیرساخت‌های پیشگیری را در جامعه تقویت کند. رسانه ملی با ساخت برنامه‌های آموزشی، فیلم و سریال قادر است اهمیت پیشگیری، خود امدادی و دیگرامدادی را نزد مردم اطلاع‌رسانی و تبیین کند.

 

وی گفت: وزارت مسکن، شهرداری، و دهداری‌ها با تسهیل نوسازی اماکن شهری و روستایی، مرتفع کردن بافت‌های فرسوده و سخت‌گیری در بنای ساختمان‌های مقاوم می‌توانند قدم‌های محکمی در امر پیشگیری و کاهش خسارات بردارند و در نهایت جمعیت هلال احمر می‌بایست به عنوان متولی آموزش‌های همگانی امداد و نجات، علاوه بر اینکه امدادگران و نجات‌گران خبره‌ای تربیت تربیت کرده است، آموزش‌های رایگان امداد و کمک‌های اولیه را نیز با شیوه‌های حضوری و غیرحضوری به مردم منتقل کند.

 

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: باید پذیرفت که حادثه در جهان امروز بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده است. در کنار حوادث و بلایای ناشی از تخریب محیط زیست و انسان ساخت در سال‌های اخیر، آشوب‌های جدید جهانی و منطقه‌ای نیز بر شدت و تنوع حوادث افزوده است. امروزه نه تنها با تروریسم روبه‌رو هستیم که با بیوتروریسم هم دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 

پیوندی ادامه داد: حملات شیمیایی، میکروبی، هسته‌ای و  غیره بیش از پیش جهان امروز را تهدید می‌کند. به علاوه کشور ما در منطقه‌ای پرحادثه در جهان واقع شده است. بنابراین لازم است تا جمعیت در معرض مخاطرات نیز، سطح آمادگی‌شان در برابر حادثه و تاب‌آوری‌شان در مقابل بلایا ارتقا یابد که این امر نیازمند افزایش اطلاع‌رسانی، آموزش‌های عمومی و همگانی در سطح کشور است.

 

وی اظهار داشت: شکی نیست که مردم به هلال‌احمر اعتماد دارند و به پشتوانه همین اعتماد است که هلال‌احمر ایران با 2 میلیون عضو داوطلب و جوان در دنیا یک جمعیت شاخص است و هم اکنون عضو هیأت حاکمه فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر به شمار می‌رود.

 

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در زلزله‌ها و سیلاب‌هایی که باعث آسیب‌های عمرانی و بعضاً جانی به مردم می‌شود، بیان داشت: هلال‌احمر همیشه با سرعت در قلب حادثه حاضر بوده است. تأمین امنیت مردم در زمان حوادث اسکان خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث، حمایت از قشرهای محروم جامعه، ترویج ارزش‌های انسان‌دوستانه در جامعه مخصوصاً بین جوانان، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی و در رأس همه اینها دمیدن روح داوطلبی در جامعه‌، اهمیت فراوان دارد.

 

پیوندی گفت: در زلزله اخیر کرمانشاه که قلب همه ما را آزرد، نیز جمعیت هلال‌احمر از همان اولین لحظات در کنار مردم بوده و تا هر زمان که احساس نیاز کند در کنار آ‌نها خواهد ماند.

 

وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر بلافاصله پس از وقوع زلزله تیم‌های ارزیاب را راهی منطقه حادثه کرده و از ابتدای بامداد تمامی نیروهای استانی و سپس استان‌های معین در منطقه حاضر بودند. تیم‌های واکنش سریع، آواربرداری و سگ‌های جستجو کار خود را آغاز کردند و تیم درمان اضطراری نیز بلافاصله اولین بیمارستان صحرایی را در حیاط بیمارستان تخریب شده وزارت بهداشت برپا کرد.

 

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: عملیات اسکان اضطراری شروع و اقلام غذایی سه روزه و یک ماهه بین زلزله‌زدگان توزیع شد. امداد هوایی در این زلزله بی‌سابقه‌ترین اقدامات خود را در طول تاریخ امدادرسانی انجام داد. همچنین تیم‌های حمایت‌های روانی - اجتماعی سازمان جوانان هلال‌احمر نیز در روزهای بعد از حادثه توانستند با مداخلات روحی روانی به مردم زلزله‌زده کمک کنند تا زودتر به شرایط عادی برگردند.

 

پیوندی خاطرنشان کرد: در حوزه جلب مشارکت‌های مردمی نیز رکوردی بی‌سابقه در جمعیت هلال‌احمر پدید آمد که نشان‌دهنده اعتماد عمومی به این نهاد مردمی است. علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که برای جذب کمک‌های غیرنقدی وجود داشت با این حال جمعیت هلال‌احمر با راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت و سیار توانست بیش از 20 هزار تن کالای غیرنقدی را به ارزش تقریبی 70 میلیارد تومان جمع‌آوری کند. این موضوع توانست در ایجاد جو همدلی و احسان در آحاد مردم تأثیر بسزایی بگذارد.

 

وی در پایان تأکید کرد: جمعیت هلال‌احمر ذاتاً نهادی بر محور فعالیت‌های داوطلبانه است و در طول چند دهه فعالیت خود همواره در حوادث و بلایای طبیعی و انسانی فارغ از هر نوع گرایش و نژاد و مذهب در کنار مردم ایران اسلامی بوده است. امیدوار هستیم که با تجربه چنین حوادث بزرگی و با کاربست آموزه‌های کارشناسی بتوانیم علاوه بر امدادرسانی به موقع در حوادث در پیشگیری و کاهش اثرات حوادث طبیعی و انسان ساخت بیش از پیش مؤثر باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز