title
کد خبر: 41621
00
سازمان مدیریت چشم خود را بر روی مشکلات پرستاری بسته است

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از این که بودجه پیشنهادی تعرفه پرستاری در معاونت اجتماعی سازمان مدیریت برنامه و بودجه رد شده است گفت: متاسفانه این سازمان چشم خود را بر روی مشکلات پرستاران بسته است.

به گزارش بهداشت نیوز، علی اشرف رحمان پناه  با بیان این که در برنامه ششم توسعه ، مجلس منبع بودجه اجرای تعرفه های خدمات پرستاری را تعیین کرده است، گفت: اگر چه ممکن است  که بودجه مورد نظرکم و ناکافی باشد اما با توجه به سهم 27.5 درصدی پرستاران که وزارت بهداشت در طول اجرای طرح تحول ادعای پرداخت آن را به پرستاران کرده است می تواند قابل قبول باشد و برای عدم پرداخت آن هیچ عذر و بهانه ای وجود ندارد .

 

وی با اشاره به این که مخالفت سازمان مدیریت و برنامه بودجه برای اجرای این قانون که آن را افزایش هزینه های خدماتی و بار مالی برای دولت می داند می توان از دو منظر به آن نگریست ، اظهار داشت: در وهله اول می توان گفت که کرامات مدیران جامعه ما در خصوص اجرای عدالت اجتماعی چیزی جز دروغ و عوام فریبی نیست زیرا  معاونت اجتماعی سازمان مدیریت یک شبه 3000 تعرفه را به خدمات و تعرفه های کتاب کالیفرنیا به نفع همکاران پزشک اضافه کرده و تعرفه های آنها را هم بین 300 تا 400 درصد در برخی تخصص ها پذیرفته و این در حالی است که حداقل و بر اساس تاکید و نظر معاون وقت پرستاری بیش از 197 تعرفه آنها متعلق به خدمات پرستاری بوده و صرفا توسط پرستاران انجام و دستمزد و حق الزحمه آن به پزشکان پرداخت می شود .

 

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: می توان با انتقال این 197 کد خدمات از پزشکان به پرستاران بدون افزودن حتی یک ریال به بودجه اجرایی و خدماتی از محل صرفه جویی آن بیش از 1000 میلیا رد تومان هم به صندوق بیمه و عمومی دولت باز گرداند .

 

وی یادآور شد: این اقدامات بی مبنا ، سطحی و زمانگیر سازمان ها که تحت تاثیر نفوذ لابی قدرت در اقتصاد درمان هستند ،کمترین بویی از دانش و مهارت مدیریت و اقتصاد ندارند . بنابراین شایسته است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست مایه های سطحی و دروغین را نپذیرند و با کار کارشناسی موارد را مورد پذیرش قرار دهند.

 

رحمان پناه با بیان این که در مصوبه مجلس آمده است که از ابتدای فروردین 96 کارانه پرستاران از محل سقف کارانه ها یعنی همان سهم 27.5 درصد و بر اساس تعرفه خدمات پرستاری پرداخت شود ، افزود:  این در وهله نخست به معنای لغو طرح قاصدک بوده و در گام دوم اجرای ساختار مند تعرفه و کدهای تعریف شده برای خدمات پرستاری است که باعث اجرای عدالت در پرداخت کارانه ها می شود و می توان از این طریق اراده استصوابی مدیران بر پرادخت ها و طفیلی سازی آنان را کوتاه کند و در نهایت هویت خدمات پرستاری را روشن و نقش آنان را در درمان بیماران هویدا می کند در حالی پرستاران و گیرندگان خدمات از این حجم خدمات آگاهی کافی ندارند .

 

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی سازمان مدیریت برنامه و بودجه چشم بسته و فارغ از دانش کافی از خدمات و تعرفه ها و اثر بخشی آن بر کاهش هزینه های دولت تصمیم بر رد اجرای این قانون گرفته  و اگر دکتر نمکی دانش و آگاهی از اقتصاد درمان داشته باشند اجازه پرداخت هزینه های اضافی طرح تحول را نمی داد، بنابراین یک مدیر اجتماعی باید همه جانبه نگر باشد .

 

رئیس نظام پرستاری سنندج خاطر تاکید کرد: اگر پرستاری و پرستاران انگیزه های خود را از دست بدهند هزینه های هزاران میلیارد تومانی برای دولت و نظام در بر خواهد داشت  زیرا هزینه های خاموش و ناپیدا یی هم وجود دارد که دولت سال ها باید هزینه کند تا  منشا آن را پیدا نماید که در حال حاضر این اتفاق رخ داده و جامعه پرستاری از دولت نا امید شده است.

 

وی گفت: مدیران اجتماعی با کار خود بیگانه هستند زیرا مدیران یک نهاد و سازمان کلیدی همانند مدیریت و برنامه بودجه باید از تمامی مسائل و هزینه های وزارت خانه ها آگاه باشند بنابراین جامعه پرستاری آمادگی  برگزاری یک مناظره  درخصوص سود و زیان اجرا و هزینه هزار میلیاردی تعرفه های پرستاری را دارد تا برای دولت و ملت عواقب عدم اجرای این قانون را شفاف سازی نماید.

 

رحمان پناه با بیان این که جامعه پرستاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظاری جز انجام وظایف قانونی خود ندارند زیرا وظیفه ذاتی مجلس و نمایندگان ابتدا قانون گذاری و سپس نظارت بر اجرای قانون است، تشریح کرد: در این خصوص مجلس مصوبه ای داشته و منبع آن را هم مشخص کرده است و شورای نگهبان هم تایید کرده است به این معنا که هزینه ای بر دولت متحمل نکرده است بنابراین دولت و وزارت هیچ بهانه ای برای اجرای مصوبه مجلس ندارد و مجلس باید از دولت اجرا بخواهد و یا رسما موضع خود را  اعلام کند که مجلس تحت لوای قدرت لابی حاکم بر اقتصاد درمان کشوراست و توان و جرات حرف زدن و انجام وظیفه راندارد .

 

وی افزود: هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج ارتباط نزدیک و مناسبی با نمایندگان شهرخود دارد و یقین داریم که آنها در جایگاه خود همراهی و همکاری لازم را خواهند داشت.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز