title
کد خبر: 46926
00
کمبود این ویتامین باعث خشکی و ریزش موها می‌شود

بیوتین، سلامت پوست را تقویت می‌کند و در تنظیم کلسترول بد خون (LDL) و قند خون هم نقش موثری بر عهده دارد. تولید کراتین در بدن نیز به دریافت بیوتین وابسته است که درنهایت استحکام ناخن‌ها و موها را افزایش می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، بیوتین، یکی از ویتامین‌های گروه B است. این گروه از ویتامین‌ها باید چربی‌ها و کربوهیدرات‌های دریافت‌شده از مواد غذایی را تجزیه کنند و آن‌ها را به انرژی تبدیل سازند. همین انرژی، سوخت لازم برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن را فراهم می‌آورد. بیوتین را با نام‌های B-۷، ویتامین H یا کوآنزیم R نیز می‌شناسند.

بیوتین، سلامت پوست را تقویت می‌کند و در تنظیم کلسترول بد خون (LDL) و قند خون هم نقش موثری بر عهده دارد. تولید کراتین در بدن نیز به دریافت بیوتین وابسته است که درنهایت استحکام ناخن‌ها و موها را افزایش می‌دهد.

ویتامین H یا بیوتین، یکی از ویتامین‌های محلول در آب است و به همین دلیل برای مدت زیادی در بدن ذخیره نمی‌شود. خود بدن هم قادر به تولید بیوتین نیست، ولی باکتری‌های روده می‌توانند بیوتین بسازند. این باکتری‌ها، فلور روده‌ای (intestinal flora) نامیده می‌شوند و تاثیر مثبتی برای سلامتی ما دارند.

عوارض ناشی از کمبود بیوتین

کمبود بیوتین مانند کمبودهای دیگر شایع نیست. افرادی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند، به ندرت با کمبود بیوتین مواجه می‌شوند. دلیلش هم این است که بسیاری از مواد غذایی به‌طور طبیعی حاوی مقدار زیادی از بیوتین هستند. با این‌حال، احتمال کمبود بیوتین در بدن به صفر نمی‌رسد. افراد مبتلا به کمبود بیوتین، ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

- راش‌های قرمز روی پوست، خصوصا روی صورت

- خشکی پوست یا پوسته‌پوسته شدن

- خشکی چشم‌ها 

- شکنندگی موها

- ریزش مو 

- خستگی

- بی‌خوابی یا سخت خوابیدن

- از دست دادن اشتها

- حالت تهوع

- افسردگی

- احساس سوزش یا تیر کشیدن در دست‌ها و پاها

- درد عضلانی

- تغییرات در وضعیت روده (ناراحتی‌های مکرر معده)

- ترک خوردن گوشه‌های دهان

- تشنج

- اختلال در راه رفتن

درمان و پیشگیری از ابتلا به کمبود بیوتین

درمان کردن کمبود بیوتین معمولا به دو شیوه اصلی تقسیم می‌شود: استفاده از مواد غذایی و استفاده از مکمل‌ها.

مواد غذایی حاوی بیوتین

تامین کردن نیاز روزانه بدن به بیوتین سخت نیست. هر فرد بزرگسال باید روزانه ۳۰ میکروگرم (mcg)، هر کودک ۵ میکروگرم و هر خانم باردار هم ۳۵ میکروگرم بیوتین دریافت کند. دریافت این مقدار از طریق مواد غذایی بسیار راحت است. بسیاری از مواد غذایی حاوی بیوتین زیادی هستند:

- نخود فرنگی،‌ انواع حبوبات و عدس

- دانه‌های آفتابگردان و کره آفتابگردان

- هویج، گل کلم و قارچ

- تخم‌مرغ پخته، خصوصا زرده تخم‌مرغ

- گوشت‌های اندامی مانند جگر و قلوه

- محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

- غذاهای دریایی

- غلات سبوس‌دار مانند جو و ذرت

روندهای فرآوری، بیوتین موجود در این مواد غذایی را نابود می‌کنند. بنابراین، این مواد غذایی باید به‌صورت کامل و فرآوری‌نشده مصرف شوند تا بیشترین میزان از بیوتین موجود در آن‌ها به بدن برسد.

مکمل‌ها

بیوتین در دو قالب مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های انحصاری نیز در دسترس قرار دارد. میزان بیوتین در مکمل‌ها معمولا ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ میکروگرم است. با این‌حال، انواع دارای دوز بالاتر نیز قابل خریداری هستند. قبل از مصرف مکمل‌های بیوتین باید با پزشک مشورت کنید، چون این ویتامین در بعضی از موارد می‌تواند با داروهای دیگر تداخل کند و عوارض ناخواسته‌ای را به‌وجود بیاورد.

منبع: سلامتیسم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز