title
کد خبر: 49153
00
دامی به نام تقاضای القایی

اگر این روزها گذرتان به بیمارستان‌ها و مطب پزشکان بیافتد حتما این سؤال در ذهن شما پدید خواهد آمد که سیر فزاینده علوم و تخصص‌های رنگارنگ و پرطمطراق دایره علوم پزشکی چه دردی را از مردم دوا کرده است؟

به گزارش بهداشت نیوز، اگر این روزها گذرتان به بیمارستان‌ها و مطب پزشکان بیافتد حتما این سؤال در ذهن شما پدید خواهد آمد که سیر فزاینده علوم و تخصص‌های رنگارنگ و پرطمطراق دایره علوم پزشکی چه دردی را از مردم دوا کرده است که تشخیص پزشکان تنها منوط به آزمایش‌هایی با هزینه‌های سرسام آور شده است؟ چطور است که تخصص‌های پزشکان جزئی‌تر، دستگا‌ه‌ها و تجهیزات پزشکی پیشرفته‌تر، دارو‌ها تخصصی‌تر شده‌اند و مردم سرگردان‌ترند! 

بعد از پدید آمدن این سؤال در ذهن و درگیر شدن در پیچ و خم راهرو‌های بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری‌های فوق تخصصی برای یک نشانه مختصر بیماری، نه تنها دیگر به این موضوع نمی‌اندیشید که آیا این تجهیزات کمک‌کننده به شما هستند بلکه گمان می‌کنید افتادن در سیر ارجاعات پزشکی، بازی ناخواسته‌ای است که شما به دام آن افتاده‌اید و قرار است پول شما به زمین گرم بخورد.

 

دامی به نام «تقاضای القایی» که انجام مراقبت یا فروش خدمت غیرضروری به بیماران یا مراجعین سیستم سلامت است و این دام با اعمال قدرت و سفارش افراد متخصص این سیستم اجرا می‌شود، به گونه‌ای که بعد از چند دوره بازی خوردن به راحتی متوجه می‌شوید این تجویزا‌ها بهترین انتخاب برای درمان بیمار نبوده و تنها مقوله‌ای به نام القای تقاضای غیر ضروری محسوب می‌شود.

 

القای تقاضا از سوی پزشک به بیماران در کشور ما با فراوانی بسیاری مواجه است، پزشکان که تعیین کننده مسیر درمان هستند آگاهانه (به دلیل کسب درآمد بیشتر یا ... ) و یا نا آگاهانه (به دلیل عدم علم، تجربه و مهارت) دست به تجویزات غیرضرور برای مراجعان خود می‌زنند. تجویزات و پیشنهاداتی که قرار بود تسهیل کننده تشخیص طبیبان باشند خود مرکز درآمد شدند.

 

در میان واکاوی چرایی این سیکل معیوب ارجاع بیمار به بخش‌های مختلف درمانی، علل اقتصادی مهمترین عامل اثرگذار برای موسسات پزشکی است تا به تقاضای القایی روی آورند و از آن به عنوان ابزاری برای افزایش منافع خود استفاده کنند چرا که با فروش خدمات غیر ضروی باعث افزایش سود و تقسیم پول بین ارایه دهندگان مختلف می‌شوند. شرکت‌های تجهیزاتی، موسسات تشخیصی، شرکت‌های دارویی، شرکت‌های خارجی، شرکت‌های وارد کننده، شرکت‌های تولیدکننده علم، شرکت‌های مافیای درمان، هر کدام به نوعی در تقاضای القایی نقش دارند.

 

قانون گذاری نادرست، عدم اجرای صحیح نظام ارجاع، عوامل اقتصادی، سیاستگذاری، نظارت ناکافی، رایج نبودن راهنماهای بالینی،  ضعف در سیستم آموزشی، افزایش تعداد نیروهای متخصص و ماهر، موضوعات قانونی در پزشکی،  مشکلات الگوی سیستم سلامت، نقص در سیستم اطلاعات و از همه مهمتر نادیده گرفتن اخلاق پزشکی بخشی از مشکلات سیستمی در پرورش و رشد این سیستم معیوب است که دیر یا زود گریبان همه ما را خواهد گرفت! و چه خوب که مدیریت سلامت کشور سیستم گزارش مردمی را هر چه سریعتر راه‌اندازی کند تا افرادی که درگیر این سیکل معیوب می‌شوند، تخلفات را گزارش کنند و مدیران بالادستی و سازمان نظام پزشکی با ابزارهایی که در دست دارند جلوی این همه ضرر را بگیرند.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز