title
کد خبر: 49200
00
 آیا مصرف صبحانه با خلاقیت کودکان مرتبط است؟

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان فراشبند با اشاره به الگوی مصرف غذایی کودکان و نوجوانان دانش آموز، گفت: بی نظمی در وعده های اصلی غذا به ویژه صبحانه و شام، مصرف تنقلات کم ارزش از نظر تغذیه ای که مقادیر بالای قند، نمک، چربی یا نگهدارنده ها را دارند .....

کودکانی که صبحانه نمی خورند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش پیدا می کند.

به گزارش بهداشت نیوز،  کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان فراشبند با اشاره به الگوی مصرف غذایی کودکان و نوجوانان دانش آموز، گفت: بی نظمی در وعده های اصلی غذا به ویژه صبحانه و شام، مصرف تنقلات کم ارزش از نظر تغذیه ای که مقادیر بالای قند، نمک، چربی یا نگهدارنده ها را دارند و کودک را در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار می دهند، مصرف کمتر مواد غذایی مهم در این سنین مانند شیر(کاهش مصرف کلسیم) و افزایش خطر پوسیدگی دندان ها، نشان دهنده رعایت نشدن الگوی مصرف مواد غذایی در دانش آموزان است.

"زهرا ضیائی" افزود: تغییر شیوه زندگی و عادت های غذایی، شرایط خاص دوران نوجوانی مانند فعالیت های شدید ورزشی یا بی حرکتی طولانی، بلوغ و تغییرات خُلقی از دلایل عمده آسیب پذیری تغذیه در نوجوانی است؛ همچنین سوء تغذیه باعث کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و افزایش ابتلا به بیماری ها می شود.

 

او با اشاره به نقش ویتامین ها در بدن، تاکید کرد: ویتامین A در رشد و مقاومت بدن در مقابل بیماری ها، حفظ قدرت بینایی و سلامت پوست نقش مهمی ایفا می کند و منابع غذایی سرشار از آن، بیشتر حیوانی، جگر و زرده تخم مرغ است. 

اهمیت مصرف ویتامین D برای رشد و نمو استخوان کودکان

این کارشناس تغذیه، ویتامین D را برای رشد و نمو استخوان ها لازم دانست و گفت: این ویتامین در روغن ماهی، جگر، زرده تخم مرغ، پنیر و ماست، زیاد است. 

ضیائی ادامه داد: نقش اصلی ویتامین D، حفظ تعادل کلسیم و فسفر است و در تمایز سلولی تاثیر دارد؛ رشد استخوانی، استحکام استخوان ها و دندان ها، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و ابتلا نشدن به پوکی استخوان، به دلیل تاثیر ویتامین D در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.

او با تاکید بر اینکه در یک رژیم عادی حدود 20 تا 25 درصد انرژی روزانه باید از راه صرف صبحانه تامین شود، افزود: نخوردن صبحانه، قند خون را پایین می آورد و در نتیجه توانایی مغز برای یادگیری کاهش می یابد.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: کودکانی که صبحانه نمی خورند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش پیدا می کند. 

میان وعده نباید به عنوان یک وعده اضافی در نظر گرفته شود

ضیائی در زمینه نقش میان وعده ها، گفت: کودکان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده اصلی غذایی به میان وعده نیز نیاز دارند، ذخیره گلیکوژن در این دانش آموزان تنها برای چهار تا 6 ساعت کافی است، میان وعده نباید به عنوان یک وعده اضافی در نظر گرفته شود. 

او اضافه کرد: انواع غلات کامل و خشکبار مانند نخود و کشمش، انواع میوه و سبزی های قابل استفاده در مدرسه و انواع ساندویچ های خانگی، میان وعده های مناسبی به شمار می رود؛ به طور کلی در سنین مدرسه، رشد کودک با سرعت کمتری ادامه دارد و عوامل ژنتیکی، تغذیه خوب و محیط در سرعت رشد او موثر است و کمبود های تغذیه ای می تواند باعث کاهش رشد کودک باشد. 

این کارشناس تغذیه، خودداری از مصرف گوشت، شیر و لبنیات و سبزی ها، زیاده روی در مصرف شکلات و شیرینی و مصرف بی رویه تنقلات بی ارزش، از رفتارهای تغذیه ای نامطلوب است؛ انرژی و مواد مورد نیاز کودک در این سنین به اندازه بدن، سرعت رشد و میزان فعالیت آنها بستگی دارد، پس نمی توانیم الگوی غذایی یکسانی برای دانش آموزان تعیین کنیم.

ضیایی تاکید کرد: تشویق کودکان به ورزش موجب سوختن کالری اضافی دریافتی، شادابی و جلوگیری از چاقی کودکان می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز