title
کد خبر: 49939
00
 اقشار آسیب پذیر جامعه از طرح تحول بهره مندی زیادی داشته اند

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: قبل و اوایل انقلاب اسلامی، بخشی از خدمات حوزه سلامت در کشور و حتی تهران توسط پزشکان خارجی ارائه می شد و گاهی اوقات آنها بعد از چند سال اقامت در ایران حتی فارسی هم نمی توانستند صحبت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی اکبر حقدوست در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: پوشش واکسن در دهه های ۴۰ و ۵۰ با وجود واکسن های مختصر، حدود ۳۰ درصد بود اما در حال حاضر و اضافه شدن تعداد زیادی واکسن پوشش واکسنیاسیون در کشور حدود ۱۰۰ درصد است.

وی تصریح کرد: در دوران گذشته بیماری های عفونی زیادی در کشور وجود داشت و در شهر تبریز که یکی از شهرهای بزرگ آن زمان بود، جمعیت این شهر به دلیل ابتلا به طاعون به یک سوم کاهش یافت .

دکتر حقدوست یادآور شد: مرگ مادران باردار از ۱۳۰ در هر صد هزار در اوایل انقلاب و مرگ نوزادان از ۱۰۳ در هر هزار در شهرها و ۱۳۰ در هر هزار در روستاها به کمتر از ۱۰ نفر و حدود ۹.۶ نفر کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت ادغام آموزش پزشکی در حوزه ارائه خدمات را دارای مزایا و معایب دانست و گفت: یکی از مزایای این ادغام، خودکفایی قابل ملاحظه در علوم پزشکی از نظر کمی و کیفی است و سالهای زیادی است که اعزام دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور کاهش چشمگیری یافته است و شاهدیم در حوزه سلامت، فارغ التحصیلان و دانش آموختگان بیکار کمتر از سایر حوزه ها است چراکه تربیت نیرو و ارائه خدمات در تعادل است.

وی گفت: طرح آمایش سرزمینی در حوزه سلامت اجرایی شده و تلاش ما این است که مراجعه بیماران از ۹ منطقه کشور به منطقه ۱۰ یعنی تهران کاهش یابد. در حال حاضر حدود ۱۴ درصد از بیماران تهران و حدود ۱۰ درصد از بیماران شهرهای بزرگ کشور، از شهرهای کوچک مراجعه می کنند اما معقول این است که این ارقام به کمتر از ۷ درصد برسد.

دکتر حقدوست با بیان اینکه در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی حدود ۷ هزار پزشک متخصص ایرانی و خارجی در کشور ارائه خدمات می کردند، افزود: در حال حاضر ۴۵ تا ۴۷ هزار پزشک متخصص ایرانی در کشور فعالیت دارند و حدود ۱۳ هزار دستیار در حال تحصیل هستند و سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار نفر به تعداد پزشکان متخصص کشور افزوده می شود.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: رضایتمندی، فاصله بین داشت ها و خواسته ها است و نباید سعی کنیم در دام برخی تبلیغات بیفتیم و خواسته های جامعه به صورت نامتعارف و بدون توجه به منابع رشد پیدا کند اما منابع مالی محدود و کمبودهای حوزه سلامت فراوان هستند بنابراین باید اولویت بندی کنیم در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا لیست های انتظار ۶ تا ۱۲ ماهه وجود دارد و محدودیت ها در نظام سلامت کشورهای مختلف دنیا وجود دارد اما باید منطقی تصمیم بگیریم که چگونه از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: برنامه های انقلابی، ۶ ماهه یا یک ساله به نتیجه می رسند اما برنامه های اصلاحی مانند طرح تحول سلامت در بلند مدت به نتیجه می رسد در وزارت بهداشت با گوش شنوا، مشکلات بسته های مختلف طرح تحول سلامت را شنیده و می شنویم و از پیشنهادات اصلاحی عملیاتی استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: بسته های حوزه درمان طرح تحول سلامت در حال اصلاح است و بخشی از تغییرات مربوط به فاز برنامه ریزی و پیاده سازی و بخش دیگر مربوط به تغییر شرایط جامعه است اما بسته های جدید نیز آماده شده که در صورت فراهم بودن شرایط، اجرایی خواهد شد.

دکتر حقدوست با بیان اینکه جایگاه ایران در حوزه سلامت در شان و عرض و طول کشور نیست، گفت: باید شفاف بگویم که مسئولین نظام سلامت هم احساس رضایت ندارند و در برخی شاخص ها، وضعیت ایران در سطح دنیا مناسب و در برخی شاخص ها نامناسب است در مورد شاخص استانداردهای بستری از نظر کمیت وکیفیت، ایران در رده های ۶۰ تا ۷۰ است اما باید به روندهای ایجاد شده توجه کنیم که تغییرات مثبت بوده است.

وی افزود: در کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان که شاخص مهم و کلیدی برای توسعه متوازن است وضعیت مناسبی در سطح جهان داریم و رتبه ایران بین ۲۰ تا ۳۰ است اما در برخی شاخص ها مانند نوآوری و کارآفرینی، وضعیت ایران در دنیا مناسب نیست اما با توجه به وسعت و جمعیت کشور، باید به رتبه های کمتر از ۲۰ در جهان در شاخص های مختلف برسیم و افتخار کنیم.

 

دکتر حقدوست بیان داشت: در حوزه سواد سلامت، وضعیت چاقی، آلودگی های زیست محیطی، فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی، وضعیت ایران مناسب نیست و باید بیشتر تلاش کنیم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت یکی از مطالبات قانونی و به حق از وزارت بهداشت را اجرای نظام ارجاع عنوان و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت متعهد به اجرای نظام ارجاع است اما اگر با تعاریف خشک، اجرایی شود محدودیت های زیادی ایجاد می شود و مردم، پزشکان و قانونگذاران معترض خواهند شد اما پرونده الکترونیک سلامت، مهمترین زیرساخت اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده است و برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت باید اقداماتی مانند اتصال بانک های جمعیتی، بیمه ای، بهداشتی، بیمارستانی و بیمارستانهای خصوصی انجام شود.

وی در خصوص سیاست های وزارت بهداشت برای توسعه تخت های بیمارستانی در کشور و تهران، گفت: هزینه ساخت یک تخت بیمارستانی بین ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان و هزینه نگهداری هر تخت، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است و این هزینه ها در مناطق مختلف کشور و تهران، متفاوت است.

دکتر حقدوست تاکید کرد: باید به سمت اصلاح توزیع نامتوازن تخت های بیمارستانی حرکت کنیم و اعتقاد ندارم که باید تخت های بیمارستانی زیادی در تهران ساخته شود بلکه این تخت ها باید در شهرهای کوچک تر که بیماران از آن به تهران مراجعه می کنند، ساخته شود.

وی از آماده شدن نقشه جامع درمان کشور در ۱۱ جلد با هدف تامین نیازهای آینده درمان کشور در حوزه بستری و سرپایی خبر داد و یادآور شد: سند ارائه خدمات در منزل تدوین شده که بخش قابل توجهی از این خدمات مربوط به خدمات پرستاری و بخش دیگر نیز مربوط به طب تسکینی است و در برخی از شهرهای کشور نیز به صورت آزمایشی اجرا شده است. از هر فردی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه ارائه خدمات سلامت در منزل باشد، استقبال می کنیم اما مهمترین مساله این حوزه، پوشش بیمه و پذیرش هزینه ها و همچنین خلاهای قانونی است.

وی در خصوص نیازهای نظام سلامت نیروی انسانی در آینده گفت: در سند ۱۴۰۴ حوزه سلامت محاسبه شده که به چه تعداد نیروی انسانی در رشته های مختلف نیاز داریم و در حال حاضر به حدود ۲۲ هزار دندانپزشک نیاز داریم خوشبختانه در رشته های داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی ظرفیت پذیرش دانشجویان رشد قابل توجهی یافته زیرا تمایل جامعه به این رشته ها افزایش داشته اما اگر ظرفیت این رشته ها ۱۰ برابر هم شود عطش جامعه پاسخ داده نمی شود.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما مهاجرت نیروی انسانی از ایران است، تصریح کرد: مهاجرت نیروی انسانی مخصوص رشته های پزشکی نیست اما عمده مهاجرین انگیزه اول مهاجرت خود را اقتصادی نمی دانند و انگیزه اصلی پزشکان برای مهاجرت، شغل و کار نیست.

دکتر حقدوست در خصوص بهره مندی اقشار مختلف جامعه از طرح تحول سلامت، گفت: اطلاعات مستندی داریم که دهک های ضعیف و اقشار آسیب پذیر جامعه از طرح تحول سلامت بهره مندی زیادی داشته اند و مستمندان بیشتر از متمولان از طرح تحول سلامت بهره مند شده اند.

وی اضافه کرد: طرح تحول سلامت با رویکرد توجه به محرومین بیشترین خدمت را به اقشار محروم و آسیب پذیر کرد اما بخشی از مشکلات طرح علیرغم حمایت ویژه رییس جمهور، مربوط به خارج از وزارت بهداشت است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز