title
کد خبر: 50093
00
در این نوع گلو دردها مراقب مصرف آنتی بیوتیک باشید

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در گلودردهای استرپتوکوکی هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز ، دکتر "فاطمه دستغیب" در رابطه با گلودرد، گفت: بسیاری از عوامل از جمله ویروس ها، باکتری ها، آلرژن ها، عوامل محیطی مانند دود سیگار، ترشح مزمن پشت حلق و قارچ ها می توانند باعث ایجاد حالت ناخوشایند، خارش و گاهی درد در ناحیه گلو شده که به عنوان گلودرد شناخته می شوند؛ در این بین گلودرد ناشی از باکتری استرپتوکوک از مهم ترین عوامل ایجاد این بیماری است.

او ادامه داد: گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت در ناحیه گلو و لوزه ها ناشی از باکتری استرپتوکوک گروه A یا به اختصار GAS است، باکتری ها در اثر تماس با قطرات پراکنده شده از سرفه یا عطسه فرد آلوده پخش می شوند، اگر دهان، بینی یا چشم هایتان را پس از تماس شیئی که این قطرات بر روی آن است لمس کنید، ممکن است دچار این بیماری شوید.

این کارشناس در مورد علایم بالینی این نوع گلودرد توضیح داد: فرد مبتلا دچار درد ناگهانی گلو، ترشحات سفید و چرکی، تورم گردن و تب می شود، سرفه و آبریزش بینی اغلب در گلودردهای استرپتوکوکی وجود ندارد.

دکتر دستغیب با ابراز نگرانی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، گفت: این نوع گلودرد بیشتر در سنین پنج تا 15 ساله رایج است و در کودکان کمتر از سه سال،  مگر در موارد تماس نزدیک با افراد بیمار رایج نیست، در بزرگسالان نیز تنها درصد کمی از انواع گلودردها را شامل می شود؛ با این وجود اکثریت بیماران به سرعت درمان آنتی بیوتیکی دریافت می کنند که باعث شده هر ساله درمان نابجای گلودرد یکی از علل عمده استفاده  نامناسب از آنتی بیوتیک ها در کشور به شمار آید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از گلودردها بدون درمان بهبود می یابند، افزود: این نوع گلودرد بعد از تشخیص اغلب نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد، هدف از درمان آنتی بیوتیکی کاهش شدت علائم و مدت زمان بیماری، جلوگیری از انتقال به دیگران و مهمتر از همه پیشگیری از عوارض بعدی بیماری است.

او ادامه داد: این باکتری در صورت درمان نشدن می تواند به بافت های مجاور منتقل شده و باعث ایجاد التهاب وعفونت در آن بافت ها از جمله سینوس ها، گوش و لوزه و در صورت ادامه  بیماری منجر به عوارض وخیمی از جمله تب رماتیسمی، رماتیسم قلبی و آسیب کلیوی شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید توجه داشت که تجویز آنتی بیوتیک های مناسب تا 9 روز پس از شروع علائم گلودرد مانع از این تظاهرات می شود؛ همچنین مصرف صحیح و به موقع آنتی بیوتیک و اتمام طول دوره مصرف حتی در صورت بهبود علایم در ریشه کن کردن باکتری نقش  مهمی دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز