title
کد خبر: 50255
00
به خاطر اشتغال نباید سلامت مردم خدشه دار شود

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست داریم که برای سلامت آینده مردم در مورد دخانیات و مالیات بر خرده فروشی تصمیم گیری های سخت گیرانه صورت گیرد و برای اشتغال چند صد نفر یا حداکثر دو تا سه هزار نفر اجازه ندهند سلامت مردم در سال های بعد دچار خدشه شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شصت و سومین نشست خبری سخنگو با اصحاب رسانه، شاخص توسعه انسانی در کشورها را تشریح کرد و گفت: شاخص توسعه انسانی کشورها توسط سازمان ملل اندازه گیری می شود و شامل 3 شاخص سلامت، آموزش و سطح اقتصادی زندگی مردم است.


وی در ادامه افزود: شاخص سلامت یا زندگی سالم و طولانی با امید به زندگی در بدو تولد اندازه گیری می شود همچنین شاخص آموزش با میانگین سالهای تحصیل بالغین و سالهای قابل انتظار تحصیل برای کودکان و در نهایت شاخص سطح اقتصادی و استانداردهای زندگی با سرانه یا میانگین درآمد ناخالص یرای هر فرد با معیار دلار بین المللی اندازه گیری می شود.


معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بنا به اعلام رسمی سازمان ملل متحد در 25 سال گذشته شاخص توسعه انسانی ایران از 572 به 774 در هزار افزایش یافته که افزایش صعودی شدیدی است و این سطح رشد باعث شده که ایران از نظر سازمان ملل جزو کشورهای با سطح توسعه بالا قرار گیرد.


به گفته دکتر حریرچی، در 25 سال گذشته امید به زندگی ایرانیان 11.8 سال افزایش یافته و سالهای تحصیل بالغین 4.6 سال بالاتر رفته و سالهای تحصیل کودکان 5.6 سال افزایش یافته است. هم چنین در 25 سال گذشته سرانه درآمد ناخالص ملی ایرانیان 60.6% بر اساس دلار بین المللی افزایش یافته است.


وی افزود: در 25 سال گذشته امید به زندگی مجموع مردان و زنان ایرانی از 63.8 به 75.6، میزان سال تحصیل بالغین بالای 25 سال از 4.2 به 8.8 سال و میزان سالهای تحصیل مورد انتظار کودکان 6 ساله ایرانی از 9.2 سال به 14.8 سال و سرانه درآمد سالانه ایرانیان از 10206 به 16395 دلار بین المللی رسیده است. البته این دلار بین المللی یا دلار PPP اعلام شده توسط بانک جهانی بر اساس قدرت برابری خرید است و با ضرایب مربوطه قابل تبدیل به دلار آزاد یا رایج است.


دکتر حریرچی تاکید کرد: مجموع این سه عامل باعث ارتقا 202 واحدی در هزار شاخص توسعه انسانی ایران از 572 به 774 در هزار شده است.

افزایش 12 برابری تعداد پزشک، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشکان عمومی


سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به تعداد پزشکان و دندانپزشکان اشاره کرد و گفت: سال 57 در کشور کمتر از 10 هزار نفر پزشک و دندانپزشک عمومی و متخصص مشغول به کار بوده اند. هم اکنون 42822 پزشک عمومی، 39822 متخصص، 14314 رزیدنت در حال تحصیل برای تخصص و 20051 نفر دندانپزشک در کشور مشغول به کار هستند که مجموعا برابر 117009 نفر شاغل در کشور پزشک و دندانپزشک عمومی و متخصص و فوق تخصص و یا در حال تحصیل برای تخصص داریم که افزایش 12 برابری داشته است که در مقایسه با افزایس 2.2 برابری جمعیت کشور است.


وی تصریح کرد: از این تعداد 39892 نفر یا تقریبا 40 هزار نفر متخصص و فوق تخصص 13997 یا 14 هزار نفر به صورت انحصاری فقط در مراکز دولتی و 2480 نفر به طور انحصاری در مراکز عمومی غیر دولتی مثل ارتش و تامین اجتماعی فعالیت می کنند و 837 نفر به طور مشترک در دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی فعالیت کرده و مجموع این سه گروه هیچ گونه فعالیت خصوصی ندارند. به عبارت دیگر 17371 نفر از 39892 نفر متخصص یا 43.6% متخصصین فعالیت خصوصی نداشته و فقط با تعرفه های مصوب دولت کار می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در کشور ما سیگار و مشتقات آن، پایین ترین قیمت را نسبت به کشورهای مشابه دارد و پایین ترین میزان مالیات بر دخانیات را داریم.

دکتر حریرچی گفت: روزانه ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار دود می شود و سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از بیماری های مربوط به مصرف دخانیات می شود و روزانه ۲۰ میلیارد تومان مستقیم در بیمارستان ها هزینه می شود

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست داریم که برای سلامت آینده مردم در مورد دخانیات و مالیات بر خرده فروشی تصمیم گیری های سخت گیرانه صورت گیرد و برای اشتغال چند صد نفر یا حداکثر دو تا سه هزار نفر اجازه ندهند سلامت مردم در سال های بعد دچار خدشه شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز