title
کد خبر: 50372
00
از دلایل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن دور بمانید

عملکرد نخست سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر عفونت ها است و افزایش و تقویت این عملکرد یگ گام حیاتی برای مقاومت در برابر بیماریها و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، آنفلوآنزا و سرماخوردگی محسوب می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه اتخاذ راهکارهای درست در سبک زندگی از قبیل مدیریت استرس، ورزش، رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل های غذایی یک راه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، اما در مقابل دلایل مختلفی هم وجود دارد که منجر به تضعیف ایمنی و افزایش استعداد ابتلا به بیماری ها می شود.

استرس: به گفته کارشناسان موسسه ملی سرطان در ایالات متحده، دوره های طولانی مدت استرس شدید، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. استرس باعث می شود مغز بیش از حد هورمون کورتیزول را تولید کند و همین روند منجر به تضعیف عملکرد سلول هایTبرای مبارزه با عفونت ها گردد.

خواب بد: در واقع کمبود خواب یکی از آشکارترین دلایل تضعف سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در قرن ۲۱ کمبود خواب در مقیاس وسیع مشاهده شده است. در طی ۱۳۰ سال اخیر، میانگین خواب شبانه از ۹ ساعت به ۶ ساعت تقلیل یافته که ضعف سیستم ایمنی را تشدید می ‌کند.

رژیم غذایی نامناسب: اینطور ثابت شده که مصرف بیش از حد قندهای تصفیه شده و مواد غذایی حاوی آفت کش ها، مواد افزودنی شیمیایی و مواد نگه دارنده، منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. حجم قند موجود در قوطی‌ های نوشیدنی عملکرد سیستم ایمنی را به مدت ۳ ساعت تا ۳۰ درصد سرکوب می‌ کند. سالانه به طور میانگین حدود ۶۸ کیلوگرم قند در برنامه غذایی امریکایی‌ ها در طی روند تهیه غذا وارد می ‌شود که وضعیت سیستم ایمنی را به شدت آشفته می ‌کند.

چاقی: چاقی می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی شود چراکه بر توانایی سلول های سفید خون در تکثیر و تولید آنتی بادی ها و پیشگیری از التهاب تاثیر می گذارد.

کاهش میزان روی در بدن: روی از نکات کلیدی حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن محسوب می ‌شود. اما این ماده معدنی محدود در طی فرایند تهیه غذا از بین می ‌رود. بعلاوه، عفونت ‌های مزمن و التهابات منجر به نابودی بیش از پیش روی در بدن می ‌گردد. این چرخه فاسد کمبود روی و عفونت بیشتر موجب از دست رفتن روی بیشتری از بدن می ‌گردد.

عدم تعادل هورمونی: عملکرد صحیح غدد فوق ‌کلیوی یکی از ضروریات داشتن سیستم ایمنی قوی است. اما به دلیل استرس‌ های بی ‌وقفه، کمبود خواب، مصرف افراطی قند و عوامل دیگر، عملکرد غدد فوق کلیوی در بسیاری از مردم یا کم ‌کار است یا پرکار و همین دلیلی است برای ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن.

 

منبع: آوای سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز