title
کد خبر: 52609
00
راه اندازی موزه مغز در کشور

دبیرعلمی هفته اگاهی از مغز گفت: موزه مغز سال آینده در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدتقی جغتایی در نشست خبری به مناسبت هفته آگاهی از مغز افزود: این موزه با هدف آشنایی مردم با ساختار و کارکرد مغز و توانایی های آن ایجاد می شود. وی اظهار کرد : این موزه در مرحله طراحی است و قرار است در مساحت حدود ٧٠٠ متری در باغ کتاب ایجاد شود.


جغتایی افزود: تلاش داشتیم این موزه امسال در هفته آگاهی از مغز (٤ تا ١١اسفندماه) راه اندازی شود که میسر نشد اما سال آینده شروع به کار خواهد کرد.وی با اشاره به این که این موزه در چند فاز فعالیت خواهد کرد، گفت: فاز اول بخشی است که افراد با ساختار مغز آشنا می شوند در واقع به گونه ای اعصاب و باورها در این زمینه را می شناسند.


وی افزود: بخش دیگر این که افراد خود یک سری آزمایشات را انجام می دهند که بر اساس آن با توانایی های خود اشنا می شوند و می توانند حافظه خود را بسنجند. جغتایی گفت: این موزه در واقع یک مرکز علم است که فرد می تواند با استفاده از ابزار موجود کارکرد مغز را تجربه کند که در پیوست آن باشگاه مغز و شناخت آن هم ایجاد خواهد شد.


وی با بیان اینکه این موزه برای تمام اقشار به ویژه دانش اموزان خواهد بود گفت: پیش بینی می شود تا دانش اموزان با حضور در این مرکز علمی با کارکرد و ساختار مغز از نزدیک آشنا شوند و اینکه چگونه می توانند توانایی های مغزی خود را افزایش دهند.


مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: مغز انسان در هنگام تولد ٤٠٠ گرم است در حالی که وزن کودک متولد شده حدود دو هزار و ٥٠٠ گرم است یعنی یک پنجم تا یک ششم وزن کودک مغز؛ اما وزن مغز در فرد بالغ دو درصد وزن فرد است.


وی ادامه داد: بنابراین مهمترین زمان رشد مغز مربوط به قبل از تولد و سه سال بعد از تولد است زیرا در این زمان به وزن مغز حدود ١٣٠ گرم اضافه می شود و بعد از آن شاید حدود ١٠٠ تا ١٥٠ گرم به آن اضافه شود.


جغتایی افزود: یعنی قرار است هر چه ظرف مغز شکل گیرد مربوط به قبل از تولد و تا سه سالگی کودک است که به آن در مرحله بحرانی رشد مغز گفته می شود. وی تاکید کرد: مغز در این زمان بسیار انعطاف پذیر است و اگر در بخشی اختلالی ایجاد شود، می توان برای جبران آن ار بخش دیگر مغز کمک گرفت که اجرای طرح های غربالگری در همین راستا است.


جغتایی گفت: بعد از سه سال اول فرایندهای یادگیری در محیط اجتماعی و اموزشی اغاز می شود که تا هشت و ٩ سالگی ادامه دارد؛ این وضعیت از سه تا ٦ سالگی بسیار حساس و تا هشت و ٩ سالگی کمتر می شود که با شناخت کارکرد مغز می توان مهارت های فرد را در تصمیم گیری ها افزایش داد.


وی به تاریخچه شناخت مغز در دنیا اشاره کرد و گفت: تا اواسط قرن بیستم مغز را جعبه ای ناشناخته می دانستند و عضوی ثابت و تغییرناپذیر تلقی می کردند که اگر بیمار شود، درمانی ندارد. وی افزود: در نیمه دوم قرن بیستم چند اتفاق از جمله روش های مطالعات بافتی، تحریکات در سطح سلولی و نقشه برداری از مغز موجب شناخت بیشتر از مغز شد.


جغتایی تاکید کرد: این روش ها به افزایش مطالعات درباره مغز در حالت های مختلف منجر شد و افزون بر آن، فناوری IT نیز موجب شد که شناخت بیشتری از مغز به دست اید. وی ادامه داد: براساس این شناخت، مغر یک عنصر ثابت نیست بلکه قابل تغییر است و هر چه سن کمتر باشد این انعطاف پذیری بیشتر است، به همین خاطر شعار امسال هفته اگاهی از مغز ' مغز خود را بشناس ' تعیین شده است.،


وی افزود: شناخت دیگر این بود که اگر مشکلی در مغز ایجاد شود، می توان ان زا کنترل و درمان کرد، بر اساس این شناخت ها از سال ١٩٩٠ تا ٢٠٠٠ در دنیا به عنوان دهه مغز نامگذاری شد و دانشمندان کسورهای مختلف روی مطالعه مغز متمرکز شدند و اکنون که حدود ١٨ سال از آن می گذرد عمق مطالعات در حوزه مغز بسیار زیاد شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز