title
کد خبر: 52656
00
روش‌های غلط احیای نوزادان

رئیس بخش کودکان و نوزادان بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: احیای صحیح نوزادان در پیشگیری از ابتلای آنان به فلج مغزی بسیار موثر است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احمد شاه فرهت در حاشیه کنفرانس یک روزه احیای نوزادان ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: سالانه تنها در استان خراسان رضوی نجات 9 هزار نوزاد از مرگ و صدمات مغزی با انجام روش‌های ساده احیاء(ویژه نوزادان) امکانپذیر است.


این فوق تخصص نوزادان در خصوص اهمیت احیاء نوزادان گفت: مغز نوزادان بسیار آسیب‌پذیر است و اگر اکسیژن‌رسانی به موقع صورت نگیرد منجر به صدمات جبران‌ناپذیر مغزی شده که گاه حتی منجر به فلج و معلولیت دائمی خواهد شد؛ لذا احیاء نوزاد در این زمینه بسیار موثر است.


وی ادامه داد: از هر ۱۰۰ نوزادی که به دنیا می‌آید، پنج نوزاد دچار مشکلات تنفسی بوده و با توجه به اینکه تنها در خراسان بیش از صدهزار زایمان سالانه داریم به نظر می‌رسد اجرای همین اقدامات ساده در نجات نوزاد مبتلا به مشکلات تنفسی بسیار اثرگذار است.


دکتر فرهت به توضیح روش‌های غلط احیاء نوزادان پرداخت و گفت: برگرداندن نوزاد و آویزان کردن از پا و زدن ضربه به پشت اشتباهی است که به غلط جا افتاده است. این روش حتی ممکن است منجر به فشار آمدن بر روی عروق مغزی و صدمات مغزی نوزاد شود. استفاده از ماساژهای قلبی شدید و همین‌طور استفاده از ساکشن برای نوزادانی که مایعی درون دهانشان دیده نمی‌شود اشتباهاتی است که متاسفانه انجام می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد.


وی افزود: اگر به درستی به این نوزادان مبتلا به مشکلات تنفسی کمک نکنیم، این نوزادان یا تلف و یا به فلج مغزی مبتلا می‌شوند.


دکتر فرهت هدف از برگزاری این کارگاه علمی یک روز را اینگونه تشریح کرد: هدف از برگزاری این کارگاه آموزش و بازآموزی پزشکان، ماماها، متخصصان اطفال و کادر درمانی درگیر در این امر بود تا نوزادانی که دچار مشکلات تنفسی می‌شوند را سریعتر و به موقع درمان کنیم و به حالت عادی برگردانیم تا از مرگ و میر آنان و نیز عوارض بعدی مشکلات تنفسی پیشگیری کنیم.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز