title
کد خبر: 52676
00
راهکارهای فوق العاده برای درمان بی خوابی

بدخوابی گاهی اوقات به دلیل بیماری یا پرخوری و مواردی از این دست پیش می‌آید به همین دلیل آشنایی با راهکار‌های برطرف کردن این مشکل‌ها برای داشتن خوابی عمیق و انرژی بخش لازم است.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند وضعیت اشتباه قرارگیری بدن در زمان خواب می‌تواند سبب ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها شود و با اصلاح الگوی خواب و قرارگیری بدن در وضعیت مناسب از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌شود.

انسان در هر شبانه روز، بخشی را به خواب اختصاص می‌دهد که برای حفظ سلامت جسمی و روحی او اهمیت فراوان دارد. زمان خواب سیستم بدن دگرگون می‌شود، گردش خون و تنفس بدن کاهش پیدا می‌کند.

برخی مواقع خواب انسان با مشکل همراه می‌شود مانند زمانی که بانوان در دوران بارداری به سر می‌برند و کمر درد و وزن کودک اجازه استراحت مناسب را به آن‌ها نمی‌دهد، همچنین در زمان سرماخوردگی و سرفه به دلیل تشدید علامت‌های بیماری استراحت و خواب سخت‌تر می‌شود، افرادی که جراحی پشت سر گذاشته اند یا دارای شکستگی یا کمردرد و درد درسایر عضله‌ها یا استخوان‌های بدن هستند نیز کیفیت خواب ضعیفی دارند.

در طول خواب ستون فقرات فشار زیادی را تحمل می‌کنند، به همین دلیل خوابیدن برروی پهلوی چپ و راست می‌تواند از فشاربر روی مهره‌های کمر بکاهد.

 


از جمله دیگر عامل‌هایی که سبب بدخوابی و به دنبال آن بیدارشدن در میانه شب می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد.

ریفلاکس اسید معده به مری: بر اثر این بیماری اسید معده وارد مری شده و فرد به دلیل احساس سوزش و درد از خواب بیدار می‌شود.

افزون بر ابتلا به بیماری هیلکوباکترپیلوری و زخم معده، خوردن مواد غذایی و نوشیدنی درست قبل از خواب سبب تشدید ریفلاکس اسید معده به مری و بدخوابی می‌شود.

برای کاهش اثر این بیماری بر بدخوابی بر پهلوی سمت راست خود بخوابید، دست‌های خود را مقابل بدنتان قرار دهید، زانوان شما باید خم و به بدنتان چسبیده باشند.

 


خوابیدن از پهلوی سمت راست به معده برای هضم بهتر مواد غذایی در زمان خواب و جلوگیری از بروز سوءهاضمه کمک می‌کند.

کمر درد و آسیب به ستون فقرات نیز یکی دیگر از مشکل‌هایی است که سبب بدخوابی و بی خوابی در افراد می‌شود، برای رفع این مشکل بنا برعلت به وجود آورنده آن، ابتدا با متخصص مشاوره انجام دهید و بهترین شیوه استراحت را فرا بگیرید؛ در زمان خستگی و کمردرد عادی، به شکل کاملاً آرام و عادی دراز بکشید، دست‌ها را از اطراف شانه‌ها دور کنید، در این حالت نیازی به استراحت برروی پهلو‌ها نیست به شکل عادی دراز بکشید تا کمترین فشار و درد را ازسوی فقرات خود حس کنید.

 


برای کاهش درد یک بالش را از وسط خم کرده زیر زانوان خود بگذارید، ابتدا امکان دارد کمی احساس کم خوابی کنید، اما این وضعیت بهترین حالت برای کاهش درد فقرات و یک خواب آسوده و عمیق است.

گرفتگی بینی هم می‌تواند سبب بی خوابی شود، برای رفع این مشکل استفاده از چندین بالش اضافی برای قرار گرفتن سر بالاتر از ستون فقرات می‌تواند راهگشا باشد و به خواب عمیق و تنفس بهتر فرد کمک کند.

 


استراحت در زمان قاعدگی و داشتن درد برای بانوان نیز سخت است و معمولاً دچار بی خوابی می‌شوند، برای برطرف کردن این مشکل کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان به طور کامل دراز بکشند و از خوابیدن برروی شکم خودداری کنند، زیرا سبب آسیب به ستون فقرات و تشدید علامت‌های قاعدگی می‌شود.

قراردادن یک بالش زیر زانو‌ها می‌تواند از فشار به کمر بکاهد و نوعی فشار به شکم برای کاهش درد بیاورد، در این زمان خوابیدن برروی یکی از پهلو‌ها سبب فشار به رحم و تشدید قاعدگی می‌شود؛ با رعایت این راهکار‌ها می‌توانید خوابی راحت و عمیق داشته باشید و در روز با نشاط از خواب بیدارشوید.

منبع:Dailymail


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز