title
کد خبر: 56127
00
 ۵۰۰ تا ۶۰۰ موتورلانس دیگر برای کلان‌شهرها خریداری می شوند

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: مانور نوروزی اورژانس با حضور تمام نیروهای اورژانس از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا ۱۶ فروردین ۹۷ ادامه خواهد داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری در خصوص اقدامات اورژانس در ایام نوروز گفت: یک سال از سازمان شدن اورژانس کشور می‌گذرد، سال گذشته به همت وزیر بهداشت و کمک‌های نمایندگان مجلس، سازمان اورژانس در برنامه ششم توسعه مصوب شد و فعالیت خود را از فروردین ۹۶ آغاز کرد. اساس ‌نامه سازمان نیز در کمیسیون‌های فرعی و تخصصی دولت بررسی و در صحن دولت مصوب شد و در نهایت ماه گذشته در شورای نگهبان نیز به تصویب رسید و ابلاغ شد.

 

 

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: از وقتی مرکز فوریت‌های پزشکی به سازمان تبدیل شد، چابکی بیشتری پیدا کرد و توانستیم در بحران‌ها، موفق ‌تر از گذشته عمل کنیم، به عنوان مثال، اورژانس در زلزله اخیر سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، حضور در عملیات اربعین حسینی و بارش برف توانست در ماموریت‌های خود به خوبی عمل کند.

 

 

 

دکتر کولیوند با بیان اینکه تاکنون تعداد بالگردهای اورژانس به ۳۴ فروند افزایش یافته و به زودی این تعداد نیز افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: امروز طی تفاهم‌ نامه‌ ای در فرودگاه پیام، دو فروند بالگرد دیگر نیز به اورژانس کشور تحویل داده شد که دو شهر دیگر نیز به اورژانس هوایی مجهز خواهند شد.

 

 

 

وی گفت:  اورژانس هوایی تاکنون توانسته بیش از ۱۹ هزار مصدوم یا بیمار را جابه‌ جا کند که بالغ بر ۶۰ درصد آن‌ها به اتاق‌های عمل اعزام شدند، اگر بتوانیم در زمان‌های طلایی مصدومین را به بیمارستان‌ها برسانیم می‌توانیم جان باختن مصدومین را کاهش بدهیم.

 

 

 

سرپرست سازمان اورژانس کشور درخصوص تجهیزات ناوگان زمینی گفت: تجهیزات ناوگان زمینی نیز در دستور کار قرار دارد و مرتب در حال نوسازی و اضافه کردن آمبولانس‌ها هستیم که یکی از کارهای اصلی سازمان محسوب می ‌شود.

 

 

 

دکتر کولیوند با بیان این که در گذشته برخی ماموریت‌ها به علت عدم وجود تجهیزات کافی دچار مشکل می‌ شد، گفت:  اضافه کردن موتورلانس‌ها در تهران توانست موفقیت‌های خوبی را برای اورژانس تهران به ارمغان بیاورد و باعث کاهش زمان رسیدن اورژانس به صحنه حادثه شد و  با تجربه‌ ترین پرسنل اورژانس در رسته موتورلانس‌ها در حال خدمت هستند.

 

 

 

دکتر کولیوند با بیان اینکه قرار است ۵۰۰ تا ۶۰۰ موتورلانس دیگر برای کلان‌شهرها خریداری شده و به شهرهای دیگر نیز تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: از نظر تجهیزات پزشکی و مدرن نیز توانستیم از دستگاه‌ های سونوگرافی پرتابل در این موتورلانس‌ها استفاده کنیم که در ارائه خدمات درمانی به موقع بسیار کمک کرد.

 

 

 

وی درخصوص مدیریت درمان برای بیماران سکته قلبی و مغزی گفت: سیستم کد ۲۴۷ در خصوص خدمات ویژه برای بیمارانی که دچار سکته قلبی می‌شوند و ۷۲۴ برای بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند روز به روز در حال گسترش است. به این شکل که اگر کسی دچار سکته حاد قلبی شد و همکاران بر بالین حاضر شدند، همان لحظه نوار قلب حاضر می‌شود و متخصص قلب در دیسپچ می ‌بیند و سپس بیمار به اولین مرکز قلب اعزام می ‌شود.

 

 

 

سرپرست سازمان اورژانس کشور در این خصوص ادامه داد: بسیاری از افراد با اجرای برنامه 247 و 724 نجات داده شدند، همچنین برای ناشنوایان نیز سیستم خاصی ایجاد شد که از طریق سامانه پیامک کمک بخواهند و از اورژانس درخواست کمک کنند و سامانه اپلیکیشن ۱۱۵ نیز آماده شده که افراد می ‌توانند این نرم افزار را روی تلفن ‌های همراه خود نصب کنند و در این نرم افزار آموزش ‌های لازم در مورد فوریت‌های پزشکی نیز وجود دارد.

 

 

 

دکتر کولیوند با بیان اینکه نقشه مخاطرات جامع سلامت کشور نیز برای شهرها آماده شده، تصریح کرد: قسمت مدیریت حوادث اورژانس این نقشه را آماده کرده و اگر کسی بخواهد به شهرهای دیگر سفر کند می ‌تواند از این نقشه استفاده کرده و بدانند چه مخاطراتی در شهرهای مختلف وجود دارد.

 

 

 

وی درخصوص آموزش های لازم در حوزه اورژانس و فوریت های پزشکی گفت: اقداماتی نیز برای آموزش نیروی انسانی انجام شده و بالا بردن مهارت‌های تکنسین‌های فوریت‌ های پزشکی در دستور کار قرار دارد، در سرای محله‌ های تهران نیز قرار است نیروهای اورژانس حضور داشته باشند تا آموزش ‌های عمومی را برای مردم انجام بدهند.

 

 

 

سرپرست اورژانس کشور با اشاره براینکه قرار است قبل از پخش فیلم در سینماها نیز یک دقیقه وقت بگیریم تا برخی آموزش‌ها را در سینماها به مردم ارائه کنیم، اظهارداشت: دستگاه‌های مختلف در حال همکاری با اورژانس هستند تا بتوانیم اورژانس هوایی تهران را نیز رونق بدهیم، همچنین اورژانس دریایی نیز راه اندازی شده است.

 

 

 

وی درخصوص مانور نوروزی اورژانس گفت: از ۲۵ اسفند عملیات مانور نوروزی آغاز شده و تا ۱۶ فروردین ۹۷ ادامه خواهد داشت، تمام نیروهای اورژانس فعال هستند و مرخصی‌ها نیز لغو می شود.

 

 

 

دکتر کولیوند افزود: حضور اورژانس در جاده‌ ها لمس خواهد شد و آموزش‌ های لازم نیز به نیروها ارائه شده و محل‌های استقرار نیز کاملا مشخص است؛ علاوه بر پایگاه‌های ثابت، پایگاه‌های سیار اورژانس نیز خواهیم داشت.

 

 

 

سرپرست اورژانس کشور درخصوص زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدوم گفت: زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدوم در جاده‌ ها به طور متوسط ۱۴ تا ۱۵ دقیقه و در شهرهای کوچک ۸ دقیقه و در شهرهای بزرگ این زمان بیشتر است.

 

 

 

دکتر کولیوند در مورد آسیب دیدن پرسنل اورژانس در عملیات‌های مختلف و طرح حمایت از پرسنل اورژانس بیان کرد: از خدمات جهادی و پرسنل اورژانس تشکر می ‌کنم. متاسفانه طی این مدت اخیر شاهد بودیم که برخی از همکاران ما در ماموریت‌ ها یا پایگاه‌ های خود مورد هجمه واقع شدند که این موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم.

 

 

 

وی دراین خصوص افزود: لازم است که قوانین از نیروهای امدادی حمایت کنند، در این راستا طرح کلی در حال آماده شدن است. موضوع دیگر این است که وقتی پرسنل در ماموریت هستند اگر دچار حادثه شدند و فوت کردند، شهید محسوب شوند و قرار شد آیین نامه‌ ای در این راستا تدوین و به دولت ارائه شود که به عنوان شهید خدمت یا جانباز خدمت به حساب بیایند و امیدواریم این کار در سال ۹۷ به نتیجه برسد.

 

 

 

سرپرست سازمان اورژانس کشور درخصوص بالگردهای دید در شب گفت: در حال حاضر ۳۴ بالگرد داریم و ۲ فروند بالگرد بسیار مدرن نیز امروز توسط مدیرعامل فرودگاه پیام البرز که وابسته به وزارت ارتباطات است به ما تحویل داده شد.

 

 

 

وی ادامه داد: شش بالگرد خریداری شده توسط وزارت بهداشت نیز به ناوگان هوایی اضافه خواهد شد، اما در مورد بالگردهای دید در شب بودجه ‌ای به ما اضافه نشده و تصویب نشده است، یکی از کمبودهای جدی ما نداشتن بالگرد دید در شب است و متاسفم از اینکه این خدمات را در حال حاضر در اختیار نداریم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز