title
کد خبر: 56486
00
آستیگماتیسم، شایع‌ترین بیماری چشمی است

آستیگماتیسم یکی از شایع‌ترین مشکلات اپتیکی چشم است و معمولا علت آن نامنظمی‌شکل و انحنای قرنیه است. گاهی نیز علت آن نامنظمی‌شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد است.

به گزارش بهداشت نیوز: در قـُدامى‌ترین قسمت چشم، بافت شفاف و نیمکره شکلى وجود دارد که به آن قرنیه مى گویند که نور هنگام عبور از آن دچار انکسار شده و وارد چشم مى شود. اگر قرنیه از حالت کروى خود خارج شود، به این حالت آستیگماتیسم مى گویند (همانند توپ فوتبالى که از دو سو کمى فشرده شود)، در نتیجه نورى که از یک قرنیه آستیگمات مى گذرد، به طرز صحیح روى شبکیه کانونى نمی‌شود و تصاویر تار دیده مى شوند.

فشار پلک روى قرنیه مى تواند منجر به آستیگماتیسم مختصرى شود، ولى در اغلب موارد آستیگماتیسم ریشه ارثى دارد. علاوه بر آن ضربات و صدمات وارده بر قرنیه، نیز مى توانند منجر به آستیگماتیسم به ویژه از نوع نامنظم آن شوند.

افراد داراى نمره‌هاى بالاى آستیگماتیسم اغلب از تارى دید و تغییر شکل یافتگى تصویر اشیا شکایت دارند. آنهایى که مبتلا به درجات خفیف هستند، اغلب مشکل بینایى ندارند ولى ممکن است از خستگى و احساس ناراحتى در چشم‌ها و سردرد شکایت داشته باشند. آستیگماتیسم حالتی است که چند تا از دیوپترهای چشم کرویت خود را از دست داده‌است.

اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم. هرگاه این عدسی از حالت کروی خارج شود و به سمت حالت بیضوی برود (شبیه خربزه). در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه‌ایی خواهد بود. در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‌های مختلف قرنیه کاملاً بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می‌شوند؛ بنابراین افرادیکه دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک‌بین اشیای دور را تار می‌بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می‌بینند.

درمان آستیگماتیسم

در عمل، چشم‌های آستیگمات به سه شکل آستیگماتیسم ساده، آستیگماتیسم مرکب و آستیگماتیسم مخلوط بروز می‌کنند. برای اصلاح آستیگماتیسم، باید نقش عدسی استوانه‌ای غیرطبیعی ایجاد شده در چشم را از بین ببریم. این کار با اضافه کردن یک عدسی استوانه‌ای برعکس و جمع توان‌های آنها عملی خواهد بود. مثلا اگر چشم در یک محور یک دیوپتر نزدیک بینی دارد یا یک عدسی محدب یک دیوپتر مثبت در همان محور یا یک عدسی مقعر یک دیوپتر منفی در محور عمود بر آن بر روی چشم قرار می‌دهیم. اصلاح دید در آستگماتیسم‌های غیر منظم دشوار و نیازمند عدسی‌های پیچیده‌است.

منبع: طبنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز