title
کد خبر: 56653
00
چطور جلوی آسیب‌های چشمی در چهارشنبه سوری را بگیریم؟

اگر جسم خارجی به پلک پایینی‌تان چسبیده، پلک خود را بیرون بکشید و با ایجاد فشار کمی به پوست‌تان (محلی که در چشم صورتی رنگ است) جسم را با استفاده از یک گوش پاک‌کن خارج کنید. دقت کنید تا گوش پاک‌کن با مردمک چشم‌تان تماس نداشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز: به‌طور کلی آسیب‌های چشمی اگر به موقع و به خوبی درمان نشوند می‌توانند باعث ایجاد مشکلات جدی از جمله کم‌سویی چشم و مشکلات وابسته به بینایی شوند. دلایل ایجاد آسیب‌های چشمی متفاوت است و شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از خراش، سوختگی و تماس چشمی با مواد شیمیایی. خوشبختانه بسیاری از آسیب‌های چشمی قابل پیشگیری و درمان هستند. در حقیقت، تمامی جراحات چشمی ناشی از خراشیدگی سطح چشم به وجود می‌آیند. وجود هر نوع جسم خارجی کوچک مثل سنگ‌ریزه، ذرات گرد و غبار و یا حتی لنزهای چشمی باعث احساس ناراحتی در چشم می‌شوند. آسیب‌های جدی‌تر چشمی با وجود سوختگی و یا ورزش‌های سنگین ایجاد می‌شوند. در ادامه مطلب امروز با بهترین روش‌های درمانی برای مراقبت بیشتر از چشم‌ها آشنا خواهید شد.

۱- دلایل آسیب دیدگی:

- وجود یک جسم خارجی مثل سنگ‌ریزه، شیشه و یا فلزات ریز در چشم.
- سوختگی ناشی از مواد شیمیایی
- سوختگی ناشی از حرارت آتش
- بریدگی و یا خراش

۲- علائم مختلف آسیب دیدگی‌های چشم عبارتند از:


- تاری دید
- حساسیت به نور
- درد شدید
- قرمزی چشم
- آبریزش بیش از اندازه چشم
- دو بینی
- التهاب و تورم چشم
- پارگی پلک
- سردرد

اما چگونه از وقوع آسیب‌های چشمی پیشگیری کنیم؟


بهترین روش برای پیشگیری و حفاظت از چشم‌ها استفاده از یک عینک طبی، آفتابی یا عینک ایمنی مناسب در هنگام کار و یا زمانی است که احساس می‌کنید امکان ایجاد حادثه وجود دارد و ممکن است دچار آسیب چشمی شوید. برای مثال زمانی که با فلزات، مایعات شیمیایی، شیشه و یا آتش سر و کار دارید. در صورت امکان فاصله ایمنی خود را با هر نوع مواد محترقه خطرناک و حتی آتش حفظ کنید.

اقدامات ضروری و اولیه در صورت وقوع جراحت و آسیب دیدگی کدامند؟


تقریبا هیچ حسی نمی‌تواند بدتر از احساس وجود جسم خارجی در چشم باشد. ریمل آرایشی، یک تکه بسیار کوچک نخ و حتی سنگ‌ریزه هم می‌تواند دلیل آبریزش شدید چشم‌ها و احساس درد و سوزش باشد. اگر خوش‌شانس باشید با وجود آبریزش چشم، جسم خارجی از چشم‌تان بیرون خواهد آمد. اما اگر این اتفاق به صورت طبیعی نیفتاد باید هر چه سریع‌تر خودتان آن را خارج کنید تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر مثل عفونت چشمی جلوگیری کنید.

۳- اولین قدم:


- چشم‌های خود را نمالید. این کار باعث تماس بیشتر جسم خارجی با سطح چشم‌تان می‌شود و منجر به خراشیدگی آن خواهد شد.
- برای بیرون کشیدن جسم خارجی از پنبه یا شیء تیز مثل موچین استفاده نکنید. استفاده از آن باعث آسیب بیشتر به  مردمک چشم‌تان خواهد شد.
- اگر از لنز استفاده می‌کنید، سریع‌تر آن را خارج کنید.
نکته: برای معاینه و دیدن کامل درون چشم‌تان از نور کافی استفاده کنید.
- انگشتان خود را کاملا تمیز کنید و تا می‌توانید چشم‌های خود را باز کنید. اگر جسم خارجی در چشم‌تان وجود داشت، پلک پایینی را به سمت پایین بکشید و به آینه نگاه کنید.
- پلک بالایی را به سمت بالا بکشید و در آینه به پایین نگاه کنید.
- چنانچه جسم خارجی ریزی مثل سنگ یا الیاف کوچک در پلک بالایی وجود دارد آن را به سمت پلک پایینی بکشید تا جسم خود به خود خارج شود.
- اگر جسم به پلک پایینی چسبیده، پلک خود را بیرون بکشید و با ایجاد فشار کمی به پوست‌تان ( محلی که در چشم صورتی رنگ است) جسم را با استفاده از یک گوش پاک‌کن خارج کنید. دقت کنید تا گوش پاک‌کن با مردمک چشم‌تان تماس نداشته باشد.
- در مواردی هم می‌توانید چشم‌تان را زیر آب جاری (آب شیر) بگیرید و یا یک کاسه تمیز را پر از آب کنید و چشم خود را در آن باز و بسته کنید.
نکته: تمامی مواردی که تا به اینجا ذکر شدند، اقدامات اولیه‌ای بودند که برای آسیب دیدگی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم جدی‌تر و طولانی مدت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم هر چه سریع‌تر درمان قطعی آغاز شود.
 

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز