title
کد خبر: 57507
00
رقبای همه‌فن حریف نوشابه‌های انرژی‌زا

کاهش انرژی و خستگی مفرط علاوه بر تاثیر در روحیه افراد می تواند منجر به کاهش کارآیی و فعالیت های روزانه شخص شود.

به گزارش بهداشت نیوز، گاهی اوقات برای مبارزه با خستگی و حفظ انرژی در طول روز، بهتر است مستقیما به سراغ استفاده از ترکیبات معجزه آسای طبیعی بروید. در این مطلب می خواهیم ۱۰ گیاه را معرفی کنیم که در کاهش خواب آلودگی و افزایش سطح هوشیاری ذهن موثر اند.

آشواگاندا

«آشواگاندا» که به «جنسینگ هندی» نیز معروف است به کاهش استرس و خستگی کمک کرده و باعث افزایش انرژی و احساس شادابی می شود. محققان مالزیایی، ۱۰۰ زن که از خستگی و فرسودگی ناشی از داروهای شیمی درمانی رنج می بردند را تحت درمان با این گیاه و یک داروی بی اثر قرار دادند.

بعد از ۶ ماه کسانی که تحت درمان داروی بی اثر بودند احساس خستگی کمتری داشته اما در افرادی که گیاه آشواگاندا مصرف کردند؛ کاهش سطح خستگی،درد، بی خوابی و افزایش سطح انرژی، اشتها و بهبود کیفیت زندگی به صورت قابل ملاحضه ای دیده شد.

کاکائو (شکلات تلخ)

کافئین موجود در کاکائو و شکلات به رفع احساس خواب آلودگی کمک می کند اما مانند قهوه باعث اضطراب، بی خوابی و تحریک پذیری فرد نمی شوند. این اثر به دلیل حضور ترکیبی به نام «تئوبرومین» در کاکائو است. بنابراین زمانی که احساس ضعف و خستگی می کنید مقداری از آن را به عنوان درمان گیاهی مصرف کنید.

با این حال توجه داشته باشید مصرف زیاد کاکائو (شکلات تلخ)، قهوه، نوشابه و چای به دلیل  حضور کافئین می تواند باعث بروز علائمی چون تحریک پذیری، بی خوابی و وابستگی شود.

قهوه

بدون شک قهوه محرکی قوی برای سیستم عصبی مرکزی است. این نوشیدنی در رانندگی های طولانی از خواب آلودگی جلوگیری و با اثرات آرام بخش و خواب‌آور آنتی هیستامین ها مقابله می‌کند.

الویتور یا جینسینگ سیبری

محققان لهستانی سلامت و آمادگی جسمانی ۵۰ مرد و زن را اندازه گیری کرده و برای آنها دو گروه داروی گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی؛ «اکیناسه» با خاصیت آنتی بیوتیکی و «جنسینگ سیبری» تجویز کردند. بعد از یک ماه در افرادی که تحت درمان با جنسینگ بودند، افزایش مصرف اکسیژن در عضلات و در نتیجه تناسب بدن و افزایش استقامت مشاهده شد.

«کمیسیونE» همتای آلمانی سازمان غذا و داروی آمریکا، الویتور را برای رفع خستگی و ناتوانی تایید و پیشنهاد می کند.

اِفدرا

«اِفدرا» یک محرک و ضد انعقاد قوی برونش ها است. بسیاری از گیاه شناسان اِفدرا را قدیمی ترین داروی گیاهی می نامند.

در استفاده از این گیاه دقت کنید زیرا می تواند باعث افزایش تحریک پذیری و بالا رفتن فشار خون شود. افراد با فشار خون بالا، بیماران قلبی، کلیوی و دارای سابقه سکته مغزی نباید این گیاه را مصرف کنند. «اِفدرا» در غلظت های بالا می تواند باعث بروز اختلالات قلبی مرگبار شود.

جینسینگ

«جنسینگ» ترکیب محرک فاقد کافئین است که برای مقابله با احساس خستگی مصرف می شود. محققان اروپایی ۲۳۲ نفر در محدوده سنی ۲۵ تا ۶۰ سال که از خستگی مفرط شکایت داشتند را مورد مطالعه قرار دادند. گروهی از آنها ترکیبی شبه دارو و گروه دیگر «جنسینگ» دریافت کردند. بعد از گذشت هفت هفته در گروهی که «جنسیگ» مصرف کرده بودند، کاهش قابل توجه احساس کرختی و خستگی دیده شد.

محققان عنوان می کنند «جنسینگ» با حمایت از غدد فوق کلیه با احساس خستگی مبارزه می کنند.

کولا

دانه «کولا» یا مغز قهوه سودانی، میوه درخت «کولا» است که مغز آن به عنوان طعم دهنده در نوشابه ها استفاده می شود. بعضی گیاه‌شناسان ادعا می‌کنند کافئین موجود در «کولا» بیشتر از قهوه است.

هر فنجان قهوه دم‌کرده تقریبا حاوی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم کافئین دارد. یک فنجان قهوه فوری نیز حاوی ۶۵ میلی گرم و یک قوطی نوشابه دارای ۵۰ میلی گرم کافئین است که این مقدار مربوط به کافئین اضافه شده به نوشابه است، نه کافئین موجود در دانه «کولا».

ماته

گیاه «ماته» بومی کشورهای آمریکای جنوبی است. یک فنجان از این گیاه حاوی ۵۰ میلی گرم کافئین است که در مقایسه با قهوه دم شده، کافئین و خاصیت تحریک کنندگی کمتری دارد، اما متخصصین طب گیاهی آلمان (کمیسونE)، «ماته» را به عنوان گیاهی برای رفع خستگی مفرط تایید می‌کنند.

رادیولا

مطالعات انجام شده بر روی جانوران نشان می‌دهد «رادیولا» به طور قابل ملاحضه ای استقامت را بالا می برد. محققان بلژیکی با بررسی تاثیر «رادیولا» بر تعدادی بیمار، متوجه افزایش ظرفیت تنفسی این گروه شدند.

محققان روسی بعد از آزمایش این گیاه بر روی ۱۶۱ کاردان نظامی، آن را به عنوان دارویی جهت رفع خستگی معرفی کردند.

همچنین پژوهشگران سوئدی با پژوهش بر روی ۶۰ نفر، بعد از ۴ هفته، کاهش قابل توجه خستگی، تقویت تمرکز و کاهش سطح هورمون استرس (کورتیزول) را در اثر مصرف «رادیولا» مشاهده کردند.

نتایج محققان انگلیسی نشان می دهد این گیاه باعث افزایش اکسیژن خون، رفع خستگی مفرط و افزایش قدرت استقامت می شود.

چای

مقدار کافئین موجود در یک فنجان «چای» نصف یک فنجان قهوه است، اما باز هم نوشیدن دو فنجان چای به اندازه یک فنجان قهوه کافئین ندارد. زیرا چای دارای ترکیبی به نام «اِل- تیانین» بوده که دارای خاصیت آرام بخش است.

چینی ها معتقدند: چای حس آرامش ایجاد می کند.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز