title
کد خبر: 58146
00
۶ توصیه موثر برای رفع تهوع بارداری در سفرهای نوروزی

بیشتر مادران باردار تصور می‌کنند برای رفع حالت تهوع بهترین راه چیزی نخوردن و خالی نگه داشتن معده است اما باید بدانید این ایده کاملا اشتباه است. در حقیقت هنگام بارداری هر چه بیشتر خود را گرسنه نگه دارید تهوع صبحگاهی شما هم بیشتر خواهد شد. برای کاهش حالت تهوع بهترین راه‌کار این است که به جای خوردن سه وعده سنگین و زیاد، سعی کنید در طول روز وعده‌های کم و کوچک اما با تعداد دفعات زیاد بخورید.

به گزارش بهداشت نیوز، بارداری دوره یا روندی است که در آن بدن مادر دچار بیشترین و متفاوت‌ترین تغییرات فیزیکی می‌شود. حتی ممکن است بدن شما در طول بارداری نسبت به هر خوراکی عادی که قبل مصرف می‌کردید هم حساس شود و این موضوع باعث ایجاد حالت تهوع و بی‌‌حالی به خصوص صبح‌ها و بیشتر هم در ماه‌های اول بارداری شود. بسته به شرایط بدنی هر فرد، این نوع عوارض متفاوت هستند و در بعضی از خانم‌ها این تغییرات به گونه‌ای است که مادر دچار حالت تهوع بسیار شدید می‌شود و قادر به خوردن هیچ نوع خوراکی نخواهد بود و در نتیجه از انجام فعالیت‌های روزمره و زندگی طبیعی باز می‌ماند. با اینکه جلوگیری از ایجاد این نوع عوارض تا به امروز نا‌ممکن بوده است اما بهترین راه آگاهی و یادگیری روش‌های موثر در کم‌کردن این نوع حالات ناخوشایند است. در ادامه مطلب امروز با چند درمان خانگی آشنا خواهید شد که صد‌ در صد طبیعی هستند و در موارد بسیار زیادی مفید و موثر واقع شده‌اند. این روش‌ها به مادران باردار کمک می‌کنند تا در طول تعطیلات و سفرهای نوروزی، کمتر دچار دردسر شوند. 


۱- صبح‌ها خوردن زنجبیل را فراموش نکنید

مصرف زنجبیل اولین و بهترین درمانی است که برای رفع حالت تهوع صبحگاهی در طول بارداری توصیه می‌شود. در حقیقت استفاده از هر نوع خوراکی که در ترکیب آن از زنجبیل استفاده شده بسیار موثر است. برای مثال آبنبات‌های زنجبیلی، چای زنجبیل و حتی نوشیدن یک فنجان دم‌نوش متشکل از  یک تکه زنجبیل تازه که در آب جوشانده شده با عسل هم می‌تواند بسیار موثر باشد. توصیه می‌شود برای اثر‌بخشی بیشتر، خانم‌های باردار حتی در تهیه غذاهایی که در طول روز می‌خورند هم از زنجبیل استفاده کنند.


۲- گرسنه نمانید

اغلب مادران باردار تصور می‌کنند برای رفع حالت تهوع بهترین راه چیزی نخوردن و خالی نگه داشتن معده است اما باید بدانید این ایده کاملا اشتباه است و می‌تواند صدمات جدی برای سلامتی مادر و جنین داشته باشد. در حقیقت هنگام بارداری هر چه بیشتر خود را گرسنه نگه دارید تهوع صبحگاهی شما هم بیشتر خواهد شد. برای کاهش حالت تهوع بهترین راهکار این است که به جای خوردن سه وعده سنگین و زیاد، سعی کنید در طول روز وعده‌های کم و کوچک اما با تعداد دفعات زیاد بخورید.


۳- حتما قبل از خواب چیزی بخورید

متخصصین توصیه می‌کنند، حتما قبل از خواب یک وعده کوچک غذایی مثل یک اسنک سالم که حاوی پروتئین است مصرف کنید. این وعده کمک می‌کند تا در طول شب میزان قند خون شما ثابت بماند و صبح روز بعد احساس تهوع نداشته باشید. 


۴- خوارکی‌هایی مصرف کنید که سرشار از آهن هستند

بالا بردن و افزایش میزان مصرف خوراکی‌هایی که حاوی مقدار زیادی آهن هستند می‌تواند به طور موثر باعث کاهش احساس تهوع صبحگاهی در مادر شود. افزودن خوراکی‌هایی مثل گوشت قرمز، ماهی ساردین، تخم‌مرغ، میوه‌های خشک و سبزیجات برگ سبز تیره در رژیم غذایی روزانه‌تان به شکل چشمگیری به شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این، مصرف خوراکی‌هایی مثل موز و سیب هم می‌تواند به عنوان مکمل‌های طبیعی و سالم به بهبود شرایط کمک کند.


۵- هر روز به مقدار کافی آب بنوشید

به راستی آب مایه حیات و سر زندگی است. نوشیدن مقدار کافی آب از بی‌آبی بدن مادر جلوگیری می‌کند. بی‌آبی یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سر‌درد، سر‌گیجه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و التهاب است. نوشیدن مقدار لازم آب مخصوصا در سه ماهه اول بارداری بسیار حائز اهمیت است. بی‌آبی می‌تواند باعث تحریک و انقباضات رحمی و در نهایت سقط جنین شود. مطابق توصیه‌های متخصصین زنان و زایمان یک خانم باردار باید روزانه ۲ تا ۲.۵ لیتر آب بنوشد.


۶- لیموی تازه

مزه‌مزه کردن و یا چشیدن یک لیوان آب که در آن چند تکه لیموی تازه وجود دارد یکی از بهترین و موثرترین ترفند‌های درمانی برای رفع حالت تهوع است. به غیر از مصرف خوراکی لیمو، می‌توانید برای جایگزین و کاهش تهوع یک تکه لیموی تازه را بو کنید تا علائم ناشی از تهوع برطرف شود. به طور کلی در طول دوره بارداری، کمک گرفتن از لیموی تازه باعث می‌شود تا صبح‌ها احساس بهتری داشته باشید.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز