title
کد خبر: 40623
00
 قاسمی: محتوای رسانه‌های ورزشی می‌تواند در تغییر رویکرد سالمند تاثیرگذار باشد

مدیر رادیو ورزش، دکترای مدیریت ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به این که توجه به ورزش سالمندی نیاز و ضرورتی غیرقابل انکار است، گفت: جامعه در حال حرکت به سمت جمعیت سالمندی است، اگر برنامه ریزی خوبی برای این مسأله نداشته باشیم، طبیعتا آسیب های جدی خواهیم دید.

به گزارش بهداشت نیوز، حمید قاسمی اظهار کرد: دو نگاه صفر و صدی ممکن است وجود داشته باشد؛ که این مسئله نیاز به مطالعه و بستگی به شخصیت خود افراد دارد؛ اگر سالمندی بخواهد وارد یک باشگاه مثلا بدنسازی شود، ببیند جوان ها با بدنی تازه و روی فرم تر در حال تلاش هستند، ممکن است در آن زمان این فرد احساس کم بینی و ضعف کند و انگیزه وی برای تداوم کار کمرنگ تر شود. البته این موضوع وابسته به شخصیت فرد است و حتی برخی از این فضا لذت می برند و نمی شود نگاه مطلقی به این مقوله داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به این که توجه به ورزش سالمندی نیاز و ضرورتی غیرقابل انکار است، افزود: به دلیل این که جامعه در حال حرکت به سمت جمعیت سالمندی است، اگر برنامه ریزی خوبی برای این مسأله نداشته باشیم، طبیعتاً آسیب های جدی هم خواهیم دید.
قاسمی با تأکید بر بالا بودن هزینه های درمان گفت: متاسفانه هزینه های درمان در کشور بسیار بالاست و افراد زیادی به دلیل نوع کیفیت و سبک زندگی دردهای پر هزینه بسیاری را تجربه می کنند و عمده این دردها هم در سن سالمندی نشان داده می شود.
وی ادامه داد: یکی از شایعترین دردها  جدا از بیماری‌های خاص، بیماری های متاثر از فقر حرکتی است، به عنوان مثال بیماری آرتروز که در سن سالمندی نشان داده میشود  آثار سوء و هزینه های زیادی برای خود فرد، اقتصاد خانواده و اقتصاد جامعه دارد.
قاسمی ادامه داد: در فرهنگ سالمندی بسیاری از موارد درمان ندارد و بهترین شیوه، کنترل و مدیریت آنها است که طبق تایید بسیاری از متخصصان پزشکی؛ ورزش یکی از نسخ ویژه با ملاحظات خاص است که به سالمندان توصیه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به متفاوت بودن دردها باتوجه به کیفیت زندگی افزود: باید بر روی فضاهای مختلف دراین خصوص مطالعه صورت گیرد، چون این نوع دردها با توجه به کیفیت زندگی متفاوت است. مثلا اگر ما شهرمان را به سطح شمال، جنوب و مرکز یا به لحاظ اقتصادی به سطوح درآمدی بالا و پایین تقسیم کنیم؛ می بینیم که در بین سالمندان این چالش ها و مشکلات متفاوت است و هر کدام ویژگیهای خاص خودشان را دارند.
وی ادامه داد: برای نتیجه بهتر باید متناسب با خلاء ها، نیازها و ظرفیت ها، امکان استفاده از ظرفیت های ورزشی را فراهم کنیم؛ به طور مثال بسیاری از سالمندان که دچار مشکلات روانی هستند، شاید بیماری جسمی جدی نداشته باشند و شرایط خاص دوره سالمندی باعث منزوی شدن آن‌ها شده باشد که با حضور در ورزش به ویژه ورزش های اجتماعی به لحاظ روانی سالمندان را به کیفیت زندگی خوب بر می گرداند.
وی با اشاره به این که نیاز است عده‌ای کارشناس به خانواده‌ها و خود سالمندان مشاوره دهند، گفت: مقوله مشاوره ورزش سالمندی می تواند تخصصی باشد که با روند پیشرفت جمعیت سالمندی جامعه حضور تاثیرگذاری داشته باشد.
مدیر شبکه رادیو ورزش درباره ی تولیدات رسانه ای در حوزه ورزش سالمندی افزود: در برنامه های مختلف بالطبع یک برنامه ورزش و تندرستی داریم که در آن سالمندان زیادی تماس می گیرند، سوال می کنند که ما چه ورزشی انجام دهیم؟ و برخی هم مشکلات خود را مطرح و با مشاورین برنامه صحبت می کنند. همچنین بعضی از سالمندان هستند که در برنامه های تفریحی رادیو ورزش حضور جدی پیدا می کنند و به نظر میرسد بخشی از خلاء های روانی خود را در ورزش به این شکل پر می کنند، به عنوان مثال طرفدار هر تیمی که هستند چه قرمز یا آبی و یا تیم ملی، مانند یک جوان هیجان خود را رو منتقل می کنند.
وی ادامه داد: برنامه ورزش سالمندی را بین همه برنامه ها آوردیم به این معنی که در هر برنامه ای به تناسب ظرفیتی را برای سالمندان ایجاد می کنیم، در حال حاضر نیز در برنامه "پویش ترازو" که هدفش کنترل وزن است، یکی از مخاطبان اصلی سالمندان هستند که تماس می گیرند و سوالات خود را رو مطرح می کنند و کارشناسان برنامه بصورت پیامکی یا صوتی به سوالات آنها پاسخ می دهند.
حمید قاسمی گفت: در برنامه های تفریحی حضورسالمندان را داریم و سعی میکنیم حضور آنها را جدی بگیریم و تشویقشان کنیم. بطور کل این نگاه در شبکه رادیو ورزش وجود دارد و در برنامه های مختلف ما سعی می کنیم به این موضوع توجه داشته باشیم.
وی درباره برنامه تخصصی فرهنگ و ورزش گفت: برنامه هایی با عنوان فرهنگ و ورزش تخصصی اجرا می کنیم که به صورت هفتگی یک موضوع مشخصی را دنبال می کند و در سال یک هفته موضوع این برنامه ورزش سالمندان است.
وی اضافه کرد: در این برنامه کارشناسان و افراد مختلف طرح مسئله می کنند که باید ورزش سالمندی را چطور دید و از چه منظری به این موضوع ورود کرد؟ رسانه ها و دانشگاه ها و مراکز مختلف بهزیستی به چه نحوی ورود کنند؟ در همه این موارد محور اصلی ورزش است.
حمید قاسمی در پاسخ به این سوال که وضعیت موجود کشور برای ورزش سالمندی چگونه است؟ گفت: در حال حاضر برنامه مشخص سازمان دهی شده ای وجود ندارد، اینگونه مقوله ها که موضوعات کلان اجتماعی است باید توسط سیاستگذاران کلان پیش بینی شود.
وی ادامه داد: برنامه هایی توسط سیاستگذاران پیش بینی شود که در آن وظایف رسانه، فدراسیون ها و نهادهای ذیربط و ادارات کل ورزش و جوانان و دانشگاه ها و بخش های مختلف مشخص شود و هر کدام از این نهادها مکلف شوند با انجام وظایف خاصی ما رو به همان هدف اصلی که توسعه ورزش سالمندی است برسانند.
وی اظهارکرد: در حال حاضر چنین برنامه ای  نداریم، اگر هم تلاش هایی بین دوستان در نهادهای مختلف صورت می گیرد هم افزایی جدی وجود ندارد و شرایط برای ورزش سالمندی مطلوب نیست.
قاسمی درباره شرایط مطلوب برای ورزش سالمندی گفت: بسیاری از تجربه ها جهانی است  وممکن با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد ولی بعضی از آن ها را می شود الگو کرد. یکی از این مباحث که دنیا روی آن تاکید دارد بحث گردشگری و تفریح سالمندان است.
وی ادامه داد: در دنیا با دراختیار قرار دادن امکانات، وام یا بخشی از حقوق سالمندان برای گردشگری و جنبه های تفریحی، ایجاد تجربه های لذت بخش را برای سالمندان فراهم می کنند. حتی در گردشگرانی که به کشور خودمان می آیند می بینیم که سهم سالمندان خیلی بیشتر است.
وی افزود: ملاحظات پزشکی و سبک زندگی یکی از بحث های خیلی جدی است. ما ضمن حفظ فرهنگهای خوب هنوز فرهنگ غلط در رفتار و زندگی روزمره داریم، از تغذیه تا کیفیت زندگی و غیره که ممکن است در دوران سالمندی آسیبهای جدی برساند. به نظر میرسد تمامی دستگاههای ذیربط باید روی موضوع سالمندی متمرکز شوند، الگوی مطلوب زمانی بوجود می آید که همه بخشهای مختلف این موضوع را مثل یک ضرورت و نیاز بشناسند و برای این موضوع باید یک برنامه کلان داشته باشیم و هر چند وقت ببینیم آیا به اهدافمان نزدیک شدیم.
وی با پیشنهاد برنامه ریزی جامع برای موضوع سالمندی ادامه داد: پیشنهاد ما برنامه ریزی جامع است که میتواند متولی های مختلفی داشته باشد این متولی میتواند وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، دانشگاه ها و وزارت علوم باشد و در نهایت بخشی تولیت کار سالمندی رو برعهده بگیرد و دستگاه ذیربط رو ساماندهی کند.
وی اظهار کرد: یک نهاد در این زمینه به تنهایی نمی تواند کار انجام دهد باید یک شورا، مجموعه و یک جمعی دور هم جمع شوند، تقسیم وظایف شود، همه هماهنگ و همسو باهم پیش بروند و کار موازی صورت نگیرد.
درباره بستر مناسب برای ورود میانسالان به حیطه سالمندی کشور توضیح داد: بحث سالمندی تعاریف متعدد و متنوعی دارد بعضی شاخصه سن را لحاظ می کنند و بعضی متغیرهای دیگری را مانند از کار افتادگی به آن اضافه می کنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهید ملاک خوبی برای این موضوع با رعایت کیفیت زندگی مطلوب تعیین کنید، دوران بازنشستگی و سنین بالای 60 سال را ورود به دوره سالمندی مطرح می کنند که این دوران به چندین مرحله جدی تقسیم میشود، مرحله ابتدا، میانه و بالای سالمندی که هرچه سن از این مقطع بالاتر می رود طبیعی است به خاطر شرایط جسمانی نوع نیازها متفاوت می شود و تغییر می کند.
قاسمی افزود: در موضوع سالمندی اول نیاز به یک ادبیات مشترک و مفهوم سازی دقیق داریم و باید سالمندی را با توجه به شرایط فرهنگی و سبک زندگی خودمان تعریف کنیم، بطور کلی سبک های زندگی ورود به دوران سالمندی را ممکن است در بعضی جوامع تسریع و یا به تعویق بیندازد.
مدیر شبکه رادیو ورزش اظهارکرد: بعضی جوامع هستند که سالمندان آنها در مقایسه با سالمندان ما بسیار متفاوت هستند بویژه در کشورهایی از اروپا و ژاپن. در این کشورها سالمندان سرحال تر از سنشان هستند و کیفیت زندگی بهتری دارند.
این دکترای مدیریت ورزشی درباره نیازها واقدامات برای ورزش سالمندان گفت: مهمترین بخش و اصلی ترین بخش برنامه ریزی کلان است که کارهای کوچک و انفرادی چقدر میتواند معنا داشته باشد. یکی از این موضوعات می تواند راه اندازی یک باشگاه ورزشی ویژه سالمندان باشد، باشگاهی که سعی کند فقط به افراد سالمند و با توجه به ویژگی های آنها خدمات ارائه دهد و از خدمات ورزشی برای سلامت تا خدمات تفریحی بتواند این افراد را ساماندهی کند.
وی در پاسخ به سوال برای افزایش آگاهی جامعه نسبت به حیطه سالمندی چه برنامه هایی می توانیم داشته باشیم؟ گفت: در هر تغییر رفتاری که در جامعه داریم فرایندی دنبال می شود، از نگاه ساده رسانه ای باید گفت برای هر اتفاقی سه مرحله نیاز است: تغییر شناخت، تغییر نگرش و تغییر رفتار و هرکدام از اینها مراحل خاص خود  را  دارد.
وی ادامه داد: در مرحله شناخت همه میدانند که سالمندی دوره مهمی از زندگی است ولی در مرحله تغییر نگرش و تغییر رفتار هنوز در جامعه ما اتفاق جدی صورت نگرفته، باید افرادی علاقمند باشند که این حوزه را رصد کنند. باید گفت سهم مسئولانی که می توانند در موضوع سالمندی کمک کنند و برنامه ریز باشند در حال حاضر کم است و باید این افراد باشند که برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند تا مثلا باشگاهی راه اندازی کنند یا تغییری دراین مسئله در نظام اداری و یا بخش های دیگر بوجود بیاید.
عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: در حال حاضر شناخت بد نیست ولی در بحث نگرش یا علاقه و تغییر رفتار هنوز نیاز به تغییرات جدی داریم و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که موضوع سالمندی یک دغدغه جدی شود و فضایی فراهم شود که همه به این جمع بندی برسیم که بی توجهی به این موضوع خسارت مهمی به خودمان، خانواده و اجتماعمان خواهد گذاشت.
حمید قاسمی با تاکید بر اولویت موضوع سالمندی اظهار کرد: باید مسئله سالمندی به موضوعی اولویت دار در زندگی شخصی و در سطح کلان، اولویتی برای مدیران کشور باشد.
وی به ارایه محتوای ورزشی و رسانه ای برای سالمندان اشاره کرد وگفت: محتوای ورزشی و رسانه ای برای سالمندان می تواند تاثیر فراوانی در رویکرد و افزایش آگاهی سالمندان داشته باشد.
در پایان این نشست رایزنی های اولیه برای کارهای مشترک صورت گرفت. ازجمله انتشار مجله رادیویی ورزش سالمندی توسط مرکز ورزشگری، گروه سلامت سالمندی و با همکاری رادیو ورزش که می تواند بستر مناسبی باشد برای تولید محتوای ورزشی ویژه سالمندان کشور.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز