کد خبر: 46231
ف
حقایقی درباره رژیم افراد دیابتی
به دلیل اینکه فقط یک نوع دیابت وجود ندارد ( پیش دیابت، دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بارداری ) پس یک نوع رژیم برای همه کارساز نیست.

افسانه: یک رژیم برای همه مناسب است

به دلیل اینکه فقط یک نوع دیابت وجود ندارد ( پیش دیابت، دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بارداری ) پس یک نوع رژیم برای همه کارساز نیست. بسیاری از افرادی که دیابت نوع 2 دارند چاق هستند و نیاز به یک برنامه برای کنترل وزن دارند. در حالی که ممکن است فردی دیابت نوع 1 داشته باشد که 17 سالش است و ورزشکار، نیاز به یک رژیم پرکالری دارد. قند خون را میتوان به روشهای مختلفی کنترل کرد، از جمله رژیم کم کربوهیدرات، رژیم پر فیبر، رژیم کم چرب و انواع دیگر رژِم. قبل از هر کاری بسیار مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه ی خود صحبت کنید تا تشخیص داده شود چه نوع برنامه ای برای شما کارساز است.

افسانه: اجازه ی خوردن هیچگونه شیرینی را ندارید

خوردن کمی شیرینی هیچ اشکالی ندارد البته اگر قسمتی از یک برنامه ی غذایی متعادل باشد، برنامه غذایی سالمی که میزان کربوهیدرات را حساب کرده باشد. با این وجود باید مقدار قند غذاها و نوشیدنی ها را کم کنید زیرا اگر این میزان بیش از حد بشود دیگر کنترل قند خون و وزن کار ساده ای نخواهد بود.

افسانه: هرچقدر میخواهید میوه بخورید

میوه خوب است اما بیش از حد آن میتواند کنترل دیابت را بهم بزند. در کنار ویتامین ها و مواد معدنی میوه قند طبیعی نیز دارد که میتواند گلوکز خون را بالا ببرد. میوه ی تازه نسبت به آب میوه یک برتری دارد، آن هم این است که میوه ی تازه حاوی فیبر است و زوند افزایش گلوکز را کند میکند. از میوه های تازه لذت ببرید اما به مقداری که استفاده میکنید دقت کنید.

افسانه: نمک به حساب نمی آید

نمک روی سطح قند خون تاثیری ندارد، اما با فشار خون در ارتباط است. مخصوصا در افراد حساس به نمک. فشار خون و حساسیت به نمک در افرادی که دیابت نوع 2 دارند شایع است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که مشکل کلیه دارند نیز در خطر فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا از دلایل اصلی افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته ی مغزی است. به افراد دیابتی توصیه میشود سدیم مصرفی خود را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز برسانند.

افسانه: چربی را کنار بگذارید

از آنجا که چربی در دستگاه گوارش تخلیه معده را کند میکند. مقداری چربی میتواند جلوی افزایش گلوکز خون بعد از یک وعده ی غذایی را بگیرد و به کنترل قند خون کمک کند. و از آنجا که افراد دیابتی بیشتر در خطر بیماری های قلبی هستند خوردن مقداری چربی سالم ( کنترل شده ) میتواند آثاری مفید روی سلامت داشته باشد.

افسانه: بسیاری از غذاها ممنوع است

در واقع هیچ غذایی ممنوع نیست ( حتی پیتزا! ) اگر به میزان پروتئین مقدار کربوهیدرات چربی و نمک دقت کنید. اگر دیابت دارید از پروتئین های بدون چربی،غلات کامل، محصولات لبنی کم چربی، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و کمتر از غذاهای پر چرب و مواد غذایی که حاوی قند متمرکز هستند استفاده کنید.

افسانه: کربوهیدرات کم کلید کار است

برنامه های غذایی که کربوهیدرات پایین دارند میتوانند به کنترل دیابت کمک کنند، اما این روش ممکن است برای همه کارساز نباشد. برخی از رژیم های کم کربوهیدرا میزان بالایی چربی دارند که این میزان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خوب نیست چون این افراد در خطر بیماری های قلبی هستند. دنبال رژیم کم کربوهیدراتی باشید که بین مواد پروتئینی و چربی سالم تعادل ایجاد کرده باشد. کنترل کربوهیدرات در برنامه غذایی مهم است اما شاید یک رژیم کم کربوهیدرات مناسب شما نباشد.

منبع: سایت دکتر کرمانی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.